Ik ben geridderd voor de Nijmeegse 4daagse - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Ik ben geridderd voor de Nijmeegse 4daagse - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Ik ben geridderd voor de Nijmeegse 4daagse

Door: Johannes

Blijf op de hoogte en volg Johan

19 Juli 2013 | Nederland, Nijmegen

Ik zit nog beetje in een roes, na afloop van de 4daagse. Nijmegen was deze dagen een groot feest en de 4daagse was daar onderdeel van, zo heb ik het ervaren. Mooi weer, veel activiteiten, mooie stad, heel veel leuke mensen in een organisatie die 4daagse heet.
De laatste dag is de langste afstand, n.l. 42,3 km door Gelderland - Noord Brabant - Zuid Limburg. Het vertrek was in de "late ploeg" vanaf 06.15 uur, toen was het nog lekker fris. Zoals gebruikelijk werden we weer uitgejuicht door enthousiaste studenten die de hele nacht feest maken en 's morgens nog even de wandelaars aanmoedigen.

Weer bijzonder korte gesprekjes gehad met enkele lopers. De belangrijkste thema's waren Vader - dochter samen op pad (echt leuk), ik heb meerdere gesprekken gehad met mensen met een boerenachtergrond. Er was een boer uit Volkel, die vertelde dat zijn vrouw 13 jaar geleden was overleden en omdat hij geen bedrijfsopvolger had, had hij het vee verkocht en het melkquotum, hij had geen zin meer om door te gaan met boeren. Toen heeft hij een andere vrouw ontmoet(ook een weduwe van boerenbedrijf) en hij was weer gelukkig zei hij. We wonen niet samen hoor zei hij, maar we hebben het gewoon leuk samen. Prachtiuge boeren emancipatie toch? Hij maakte nu reizen en hielp als vrijwilliger om melkmachines in Oost Europa te plaatsen. En nuliep hij de 4daagse. Verder waren er boeren die de klompen nog nooit hadden uitgedaan, en liepen zo ook de 4daagse. Prachtig, ja zei hij met klompen gaat het vocht in het hout zitten en krijg ik geen blaren. een andere dame woonde in Dubai met haar gezin. Zomers komen ze 2 maanden naar Nederland om de kinderen de Nederlandse zaken bij te brengen. En hup weg was ze weer. De laatste dag staat echt in het teken van feest in de dorpen waar we doorheen kwamen. Hetr ging van Nijmegen - Overasselt - Cuijk - Malden - Nijmegen. Duizenden mensen zaten langs de route, soms aan te moedigen of anders gezellig met elkaar in de volle zon. Het was al met al een zware lange dag. De hitte was hevig, de afstand viel zwaar en de voeten begonnen ook flink pijn te doen. Wat ook meespeelt is dat je je geestelijk instelt op 4 dagen en dat is het ook klaar in je kop. Kim en Jochem stonden in Malden mij toe te juichen. Daarna gingen ze naar Nijmegen, maar was toch een knak gaf in mijn moraal. De laatste loodjes waren daarom wel erg zwaar. Beetje kapot kwam ik aan. Toen voor de laatste keer naar de dames van scan en kreeg ik mijn eerste kruisje opgespeld. Erg aardige dames die mij elke dag lachend tegemoet traden. Van de vermoeidheid kon ik niet erg genieten van het succes. Daarna raakte ik de weg nog kwijt, verdwaald in de mensenmassa. Al met al een einde met een sisser. Gelukkig kon ik nog even douchen en een biertje drinken en rolde achter in de auto. Een voldaan gevoel, dat wel. Een heel fijne week, met veel leuke contacten tijdens de loop en ook in het park met fijne muziek, leuke gesprekjes gevoerd.
Of ik volgend jaar weer ga (sommigen hebben al 60 x de route gelopen) weet ik nog niet. Ik zou het wel leuk vinden om met elk kind apart een keer de route te lopen. Wie weet en wanneer. ....
Enkele feitjes tenslotte:
* 42.493 wandelaars gestart 39. 396 haalde de eindstreep
* in een week hebben er 2.750 artiestren opgetreden op 33 podia
* 15% van de lopers komen uit het buitenland - 77 nationaliteiten
* 5000 militairen uit 36 landen
* gemiddeld komen er 1,4 miljoen bezoekers
* er waren 6000 blaren en 25 km pleister gebruikt
* 400.000 kg afval in Nijmegen alleen al
Het is een groots en bijzonder festijn al met al.
Morgen schrijf ik nog even over the day after, dan sluit ik deze reis weer af.
Johannes

  • 19 Juli 2013 - 23:13

    Petra:

    Je bent een topper!!!!

  • 19 Juli 2013 - 23:14

    Frea:

    Joehoe, je hebt het gehaald! Geweldig! Het zal niet makkelijk zijn geweest, maar je hebt het toch maar mooi gedaan... Kus Frea

  • 20 Juli 2013 - 12:21

    An :

    Ondanks al je lopen verlies je Boerenhart niet mooi is dat
    Gefeliciteerd met je behaalde succes heel anders denk ik dan de tocht naar satiago
    Hier moet je iedere dag je kilometers opvreten of je wil of niet
    Anders beslissen andere voor je al met al Joost ik ben trots op je
    Zondag gebruiken als rustdag. Maandag alles weer gewoon al zal je even moeten wennen
    Heel veel groetjes uit de nes
    An

  • 21 Juli 2013 - 19:55

    Nel Prins:

    Johan jij bent gewoon heel goed in de laatste loodjes (trouwens tijdens de tocht naar Santiago ook in de eerste loodjes). Gefeliciteerd met deze overwinning en je kruisje.

  • 23 Juli 2013 - 18:15

    Ina:

    Super Johan, je hebt het gehaald

    gefeliciteerd!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 81486

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: