Ontsleuteld in andere wereld beland - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Ontsleuteld in andere wereld beland - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Ontsleuteld in andere wereld beland

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

07 Juni 2016 | Nederland, Oosterhout

Het was vandaag weer de dag van het 'ontsleutelen', Jolanda ging er met mijn auto vandoor en Ceciel gooide mijn huis in het slot. Ik bleef met lege broekzakken achter, gedropt bij het klooster in Oosterhout. Voor 7 weken bagage op mijn rug, zonnehoed op, belde ik aan en werd hartelijk ontvangen met een dagschema en allerlei regeltjes wat wel en niet mag. Goede middag, dat was even schakelen. Om 17.00 uur zat ik als bij de Vespers en om 20.15 uur bij de Completen en morgen om 06.00 uur begint de nieuwe dag. Dit is echt goerd voor de autisten en structuurvreters onder ons. De hele dag is min of meer ingepland, 365 dagen per jaar, jaar in, jaar uit. Dat noemen ze een 'geregeld' leven (Huub van der Lubbe). Er zijn een 15 tal nonnen in het klooster en 3 nieuwelingen in opleiding. De gemiddelde leeftijd ligt best wel hoog denk ik, je kan dus oud worden met zo' n helder dagritme. Er zijn 4 gasten aanwezig en er is plaats voor 12 denk ik. Goed geregeld hoor, de gasten moeten afwassen en tafel dekken. Je krijgt je eigen servetring met je kamernummer, dan hoeft deze niet steeds in de was. Slim. Bij het klooster is een prachtige tuin, werkelijk schitterend. Ik denk dat ik morgen na de bijeenkomst om 06.00 uur een uurtje ga Chi Nengen in die tuin. Beetje uit zicht natuurlijk, want misschien is het wel 'vloeken' in de kerk, haha. Overigens zingen de nonnen als nachtegaaltjes hoor, daarbij een beetje geholpen door moderne techniek, maar dat mag de pret niet drukken.
Hoe ik me voel? Vroeg je? Nou, heel gek, maar de rust is weldadig en ik raak er niet van in paniek, dat valt me mee. Ik had wel een horloge mee moeten nemen, want het dagschema is vrij strak en ik heb een briefje gemaakt voor wanneer ik even kan lezen of lopen. Maximaal 4 uur over de gehele dag, nou ik zie wel. Tot nu toe voel ik de rust als winst en als het anders wordt lees je dat ook. Johannes

  • 07 Juni 2016 - 22:55

    Lilian:

    Leuk om te lezen! Chineng ze morgenochtend en tot de volgende keer. PS Ik heb je groeten overgebracht. Vonden de dames leuk. Welterusten. Morgen begint je dag vroeg!

  • 08 Juni 2016 - 10:28

    Gerard:

    Hoi kloosterling,

    Aan regeltjes ben je wel gewend, de laatste jaren in optima forma ontwikkelt!.
    Je zingt toch wel mee met de 15 nachtegaaltjes en 3 merels in opleiding?.
    Ik denk er over na of zo'n kloostertocht ook wat voor mij is, voorwaarde ik neem Miep mee haha!.
    Houd je haaks!.

    Groet, Gerard

  • 10 Juni 2016 - 22:09

    Johan De Jong:

    Dank voor jouw reactie!

  • 10 Juni 2016 - 22:10

    Johan De Jong:

    Dag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 81474

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: