Ontsleuteld in andere wereld beland - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Ontsleuteld in andere wereld beland - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Ontsleuteld in andere wereld beland

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

07 Juni 2016 | Nederland, Oosterhout

Het was vandaag weer de dag van het 'ontsleutelen', Jolanda ging er met mijn auto vandoor en Ceciel gooide mijn huis in het slot. Ik bleef met lege broekzakken achter, gedropt bij het klooster in Oosterhout. Voor 7 weken bagage op mijn rug, zonnehoed op, belde ik aan en werd hartelijk ontvangen met een dagschema en allerlei regeltjes wat wel en niet mag. Goede middag, dat was even schakelen. Om 17.00 uur zat ik als bij de Vespers en om 20.15 uur bij de Completen en morgen om 06.00 uur begint de nieuwe dag. Dit is echt goerd voor de autisten en structuurvreters onder ons. De hele dag is min of meer ingepland, 365 dagen per jaar, jaar in, jaar uit. Dat noemen ze een 'geregeld' leven (Huub van der Lubbe). Er zijn een 15 tal nonnen in het klooster en 3 nieuwelingen in opleiding. De gemiddelde leeftijd ligt best wel hoog denk ik, je kan dus oud worden met zo' n helder dagritme. Er zijn 4 gasten aanwezig en er is plaats voor 12 denk ik. Goed geregeld hoor, de gasten moeten afwassen en tafel dekken. Je krijgt je eigen servetring met je kamernummer, dan hoeft deze niet steeds in de was. Slim. Bij het klooster is een prachtige tuin, werkelijk schitterend. Ik denk dat ik morgen na de bijeenkomst om 06.00 uur een uurtje ga Chi Nengen in die tuin. Beetje uit zicht natuurlijk, want misschien is het wel 'vloeken' in de kerk, haha. Overigens zingen de nonnen als nachtegaaltjes hoor, daarbij een beetje geholpen door moderne techniek, maar dat mag de pret niet drukken.
Hoe ik me voel? Vroeg je? Nou, heel gek, maar de rust is weldadig en ik raak er niet van in paniek, dat valt me mee. Ik had wel een horloge mee moeten nemen, want het dagschema is vrij strak en ik heb een briefje gemaakt voor wanneer ik even kan lezen of lopen. Maximaal 4 uur over de gehele dag, nou ik zie wel. Tot nu toe voel ik de rust als winst en als het anders wordt lees je dat ook. Johannes

• 07 Juni 2016 - 22:55

Lilian:

Leuk om te lezen! Chineng ze morgenochtend en tot de volgende keer. PS Ik heb je groeten overgebracht. Vonden de dames leuk. Welterusten. Morgen begint je dag vroeg!

• 08 Juni 2016 - 10:28

Gerard:

Hoi kloosterling,

Aan regeltjes ben je wel gewend, de laatste jaren in optima forma ontwikkelt!.
    Je zingt toch wel mee met de 15 nachtegaaltjes en 3 merels in opleiding?.
    Ik denk er over na of zo'n kloostertocht ook wat voor mij is, voorwaarde ik neem Miep mee haha!.
    Houd je haaks!.

Groet, Gerard