Mijn moeder zei altijd: vrijdag=vasten en ........ - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Mijn moeder zei altijd: vrijdag=vasten en ........ - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Mijn moeder zei altijd: vrijdag=vasten en ........

Door: Johannes

Blijf op de hoogte en volg Johan

10 Juni 2016 | Nederland, Oosterhout

Ik moest hier vandaag even aan denken toen ik als enige gast overgebleven vanmiddag mijn warme hap kreeg voorgeschoteld. Spinazie, aardappel, geen Jus maar een soort saus en een plak gesmolten kaas. Ik moest even aan de situatie vroeger thuis bij mijn moeder denken, ze zei altijd op vrijdag is het vasten en onthouding, dus geen vlees en wat dat onthouding precies was begreep ik toen nog niet.
Vandaag kreeg ik dus soortgelijk eten voorgeschoteld. Ik at alleen, want vanmorgen waren de andere 2 gasten vertrokken en pas eind van de dag zijn er weer nieuwe gekomen. Vasten, nou ja het was goed te doen hoor en onthouding kostte me ook geen moeite ha ha, terwijl ik toch in een huis vol vrouwen zit!

Vandaag heb ik even de weg verkent waarlangs ik zondag Oosterhout moet gaan verlaten, om naar Breda te gaan. Tevens mijn eerste klavertje 4 gevonden en aan de Gastenzuster gegeven. Zij heeft duidelijk moeite met aannemen, was terughoudend maar nam het uiteindelijk toch aan. Zij gelooft natuurlijk niet in een Klavertje 4 als het om geluk gaat, zij heeft haar geluk in handen van het Hogere gelegd, maar goed zei ik een beetje geluk kan nooit kwaad.
Verder was het een beetje een peikerdagje ..... Zo van wat heeft het voor betekenis of zinvolheid om hier zo in een klooster te zitten en een beetje rond te lopen. De nonnen hebben nog een doel neem ik aan, want anders hou je het niet vol... Misschien val ik andere wel lastig met mijn geklets over hoe leuk of hoe boeiend gesprekjes zijn en zo, terwijl het verder maatschappelijk niets toevoegd. En dan zijn er ook altijd nog mensen die dat wel willen benadrukken dat je er niet meer bij hoort... Ach begrijpelijk hoor, maar ook een beetje lastig om mee te dealen. Op zich gaan de dagen voorbij, terwijl je weinig wezenlijke dingen doet, dat ben ik niet echt gewend en dat kan ik ook niet zo makkelijk toelaten ... En ik moet nog 6 weken, dus daar moet ik nog even een modus op vinden, anders verpest ik het voor mezelf en dat gun ik mezelf ook weer niet.
Komend weekend wordt het hier heel druk want er komt een groep van 20 mensen zich hier verdiepen in Bijbelse zaken... Ik ga wel lekker lopen, lijkt me verstandiger. Groet maar weer en tot de volgende keer Johannes

  • 10 Juni 2016 - 20:33

    Trudy:

    Is dit niet precies het doel van jouw kloostertocht....loskomen van alles moeten en allerlei dingen ondernemen???
    Geniet!


  • 10 Juni 2016 - 22:04

    Johan De Jong:

    Ja ja Trudy, ik doe mijn best hoor ha ha. Het is nog maar week 1...

  • 11 Juni 2016 - 09:37

    Frea:

    Hoi pap,

    Het is even afzien voor je, maar daarna gaat de creatieve energie stromen. Blijkt toch dat je een sociaal dier bent, want je zoekt graag de gesprekken op met anderen. Misschien kun je gaan mediteren? Als je na die 7 weken in ieder geval bent uitgerust is dat al heel wat... ;-). Wij gaan hier in de tussentijd door met ons drukke leventje. Rennen, springen, vliegen, duiken, opstaan en weer doorgaan...!

    Liefs,

    Frea

  • 11 Juni 2016 - 10:14

    Jos:

    Hallo Johan,
    Mooie verslagen, lijkt me moeilijker loskomen dan naar Santiago. Naar Santiago had je gelijk andere prioriteiten, waar slapen, kan ik nog ergens eten enz. Dat is allemaal al geregeld.
    Ik heb inderdaad wat plannen over fotografie. Moet nog een examenopdracht maken over spiritualiteit.
    Serie van 3 of 5 foto's. Ik app je wel in de loop van de volgende week.
    Mooi weer om te lopen volgende week niet te warm.
    Succes!
    Jos

  • 11 Juni 2016 - 11:59

    Gerard:

    Hoi Johannes,

    Ik bespeur enige melancholiek.
    Jouw keuze was enige losbandige weken naar Renesse dan wel Antalya.
    Jij kiest voor het kloosterleven, zelfkastijding zou je dat kunnen noemen!.
    Een ieder maakt zijn/haar eigen keus, ook jij!.
    De moraal van het verhaal is; jij moet helemaal geen 6 weken meer 'te kloosteren' (westfriese uitspraak), je kunt alsnog met openbaar vervoer naar Antalya.
    Make your own choice en verblijdt de volgers met de zuid-nederlandse bourgondische levensstijl.
    Dat gaat je vast lukken.
    Groet en een fijn weekend op weg naar Breda,

    Gerard




  • 12 Juni 2016 - 11:59

    Atie Kaptein:

    hoi johan toevallig ben ik ook maandag in breda ik ga een weekje met de zonnebloem mee als verzorgende , misschien komen we elkaar weer tegen .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 81445

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: