2018 - Elfstedenpad - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu 2018 - Elfstedenpad - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

2018 - Elfstedenpad

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 April 2018 | Nederland, Harlingen

In 2018 ga ik 3 grote wandelingen maken naast mijn andere loopactiviteiten. 20 April ben ik gestart met het Elfstedenpad, een nieuw uitgezet pad door Friesland van 283 km. Ze noemen het de Elfsteden route met ‘ommetjes’ in totaal dus 83 kilometer + de ommetjes die je zelf maakt door verkeerd te lopen.
Vandaag ben ik gestart in Bolsward en de planning is dat ik 30 April ‘rond ‘ ben en weer in Bolsward mijn laatste stempel ga halen. Ja, er moet gestempeld worden en ipv schaatsen moet ik de hele dag ‘klunen’. Dat is wel te merken hoor. De eerste dag is altijd weer een uitdaging. Het duurde bijna 1 uur voordat ik uit Bolsward was. Veel goedbedoelde aanwijzingen van de bewoners van Bolsward, maar het zijn toch een beetje ‘Chinezen’ hoor, ook zij willen je graag helpen met een antwoord, desnoods een fout antwoord, alles liever dan geen antwoord ... dus ik liep braaf mijn rondjes door Bolsward. Een van de tipgevers kwam achter mij aan op de fiets, om te zeggen dat hij niet duidelijk was geweest, nou dat deed hij nog een keer dunnetjes over ... aardige man, maar ... het hielp niet echt.
Eenmaal Bolsward uit liep ik via het gebied De Marne, door Schettens, Witmarsum, Arum, een ommetje door het land richting Pinjum, Kingswerd en tenslotte stempelde ik om 16.30 uur mijn kaart af bij het Toerist bureau in Harlingen. Toen snel op weg naar mijn slaapadres, om een lekkere douche te nemen, want het was weer een heerlijk warme dag vandaag, de 2e in april dit jaar. De bewegwijzering moet ik ook leren begrijpen. Gek, maar dat is op elke route weer iets wat je tussen je oren moet krijgen. Elke plakker van de pijltjes voor de route heeft weer een eigen logica zeg maar. Mooi Friesland met mooi weer, dat is daarnaast ook weer genieten, met als slagroom op de taart het mooie Harlingen, wat een fijn stadje om even doorheen te lopen, de uitzicht op de Waddenzee, de bedrijvigheid met de afvaartboten naar de eilanden naar Vlieland en Terschelling. En ja, ik zat wat te eten op een terras, werd heel matig geholpen, maar er zaten wat Duitse vrienden, en die zijn toch wat royaler met eten en drinken, dus die hadden echt een streepje voor bij de bediening. Nou ja, ook wel weer begrijpelijk, maar toch irritant ha ha. En opeens werd het ook nog koud op het terras, de zeewind woei de koude lucht zo Harlingen binnen. Ik zat bijna te rillen van de kou, dus snel wegwezen en mijn eerste verhaal posten.
Morgen ga ik naar Franeker en zondag staat Alde Leie op het programma, daar hoop ik mijn neef Huug uit de Nes vroeger te ontmoeten en te spreken ... ik kijk er naar uit....

Laatste nieuws: Het Kloosterboek is bijna klaar, als je interesse hebt, laat het me weten. Groetjes, Johannes

• 20 April 2018 - 22:09

Annemieke:

Jee Johan, wat leuk om weer wat van je te horen!! Rondje Friesland, wie had dat nu weer gedacht.
    Straks moeten wij ook chinees tegen jouw praten (gaat mij niet lukken hoor)
    Heel veel wandelplezier!! Tot het volgende verhaal groetjes Annemieke

• 21 April 2018 - 00:33

Hans:

Top Johan. Zo leer je Nedefland nog beter kennen. Ik loop 1,5 uur per dag, maar om jou na te doen, mag ik nog wel wat meer trainen. Ik ben meer theatermens. Vanavond opgetreden met de cast van het toneelstuk van Hendrik Groen in Nieuwe Delamartheater. Ook top. Succes verder met je wandeling.

• 21 April 2018 - 01:24

Johannes:

Toppers Hans en Annemiek. Hans de diversiteit van ons maakt er een mooie wereld van. Geweldige ervaring voor jou en jouw theatergezelschap. Annemiek jij zou hier mooie foto's kunnen maken, ook zo mooi hoe jij dat doet.

• 30 April 2018 - 21:43

Jaap:

Zo je begint meteen met het zwaarste stuk Ik kan me dit stuk nog herinneren van mijn schaatstocht, van 130 tot 180 km terwijl het al donker werd. bij ieder boerenerf omhoog geholpen worden bij de brug. Eronderdoor ging niet meer er waren er al 14000 langs geweest