Van Harlingen naar Franeker lijkt niet zo ver... - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Van Harlingen naar Franeker lijkt niet zo ver... - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Van Harlingen naar Franeker lijkt niet zo ver...

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 April 2018 | Nederland, Harlingen

Na een onrustige nacht in mijn bed in Harlingen, was het weer vroeg dag om te ontbijten en op pad te gaan. Ik had vannacht onrustige benen, ken je dat? Mijn spieren moesten duidelijk nog wennen aan wat ik met mijn hoofd wil doen. Heel gekke ervaring, ik vraag me af of dit bijzonder is voor mij, of misschien wel een normale reactie... ik nuttig een prima ontbijt en ga om 09.30 uur op stap. Eerst nog een stukje door Harlingen volgens het . Ommetje’, daarna naar buiten... er zijn grote wegwerkzaamheden, dus zijn ook de nodige pijltjes van mijn pad verdwenen. Een allerte meneer ziet mij verdwaasd rondkijken en biedt zijn hulp aan, dat was nodig ook. Die ochtend had ik ook nog eern kaarsje bij Maria aangestoken voor de vrouw van mijn neef die een ernstig ongeluk heeft gehad. Wat kan ik anders doen ? Laat Maria haar helpen! Mijn tocht gaat via een ‘ ommetje’ naar Franeker, via Wijnaldum, waar ik op een boekenmarkt beland en meer te weten kom over deze streek. Er zijn bijzondere opgravingen gedaan, die aantonen dat het gebied ooit van groot belang en aanzien is geweest, zegt mevrouw vol trots. Het zal wel zo zijn, de geschiedenis is ons grootste geheime wapen, maar nu is er niet veel meer van enige betekenis, helaas. Het was vandaag maar ruim 20 km, dus ik was al om 14.30 uur in Franeker. Gelukkig kon ik al mijn kamer betrekken en mijn spullen kwijt, douche en de stad in trekken. Ik bezocht o.a. Het Planetarium ban Eise Eisinga, een man uit 1700 die in zijn huiskamer een prachtig heelal met tijdsconstructie had gemaakit, wat nog steeds excact werkt, heel bijzonder. Verder een rondje Franeker gedaan zoals aangegeven, de kaatsbaan gezien waar jaarlijks de PC wordt gespeeld en verder .. leuk maar niet echt spectaculair. Dus dan ga je maar aan de consumptie van allerlei lekkers en er speelde nog een bleusbandje, dit paste in het decor van dezer avond. Oat moan .. johannes

• 23 April 2018 - 09:45

Bianca:

Hi Johan,

Wat leuk om zo weer met je mee te lezen(leven). Veel succes op weer een mooie tocht.

Veel liefs! Bianca

• 30 April 2018 - 21:57

Jaap:

Zo gek is dat niet sporten (ook 50km lopen zie ik als sport) zorgt ervoor dat er endorfinen vrijkomen
    zie bijv gezondnu.nl/dossiers/sport-en-beweging/bewegen/waarom-sporten-gelukkig-maakt
    Zelf heb ik ik ook vaak dat ik me extra fit voel nadat ik gesport heb.