Dag 5 Stabilitas en Humilitas - Reisverslag uit Piano Grande, Italië van Johan Jong - WaarBenJij.nu Dag 5 Stabilitas en Humilitas - Reisverslag uit Piano Grande, Italië van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Dag 5 Stabilitas en Humilitas

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

25 Oktober 2018 | Italië, Piano Grande

"Hoe, als je je met zorgeloosheid kon omringen en dat dat je ruimte was"
- Bert Schierbeek -
Stabilitas staat voor standvastigheid en verbondenheid, een gelofte die een intredende monnik volgens Benedictus dient af te leggen. Deze tweede Benedictijnse gelofte staat vandaag centraal in onze inspiratie en reflectie. Na de gebruikelijke meditatie en prima colazione (ontbijt), hebben we een ontmoeting met Padre Cassiano, een voormalig prior van een nabijgelegen Benedictijns klooster. Hij leeft al vele jaren volgens De Regel van Benedictus, en gaat ons daar vandaag iets over vertellen. Een heel bijzonder moment, want niet iedereen uit de groep was bekend met de verschijning van een monnik en dat was voor sommigen overweldigend. De padre kwam heel wijs en open minded op mij over. Hij verwoorde enkele dilemma's en gaf aan waar zijn liefde voor het geloof en klooster ligt. Weer een erg mooi moment!

Na deze ontmoeting vertrekken we met de jeep van de eigenaar van onze agritourisimo naar de rand van de Piano Grande in de Monte Sibillini, een indrukwekkend hooggebergte. Wij stappen halverwege uit om de reis verder lopend voort te zetten. In de verte zien we al de sneeuw op de bergkammen. Volgens zeggen was het verse sneeuw, dus het kan hier ook flink koud zijn op ongeveer 1800 tot 2000 meter hoogte. Nadat we op pad zijn gegaan, ontmoetten wij een kudde wilde paarden en genieten we van de onmetelijke vergezichten (zie de bijgesloten foto's). Even later trekken er ook herders voorbij met hun kudde schapen. De weg naar Castelluccio, een dorp wat zwaar getroffen is door de aardbevingen, is slingerend en steil en diep. Het weer is geweldig, dus de korte broek kon gewoon aanblijven. Door het mooie weer hadden we ook prachtige vergezichten, we boffen erg.
Na enkele uren wandelen komen we in Castellucio aan en zien met eigen ogen wat daar gaande is. Onze reisleidster heeft een pranzo(lunch) besteld bij Louisa, een pittige onderneemster, die haar horeca activiteiten heeft voortgezet vanuit een caravan, omdat ze haar eigen gebouw niet meer mag gebruiken. Het dorp is een toeristische trekpleister, dus wordt er hier hard gewerkt aan opruimen van de ingestorte huizen. Het is ontzettend, om te zien hoeveel schade er is veroorzaakt. Het wordt nooit meer zoals het was, maar hopelijk komt er weer perspectief voor de bewoners. Onderaan de bergkammen hebben boeren de grond in cultuur gebracht. Het gebied staat bekend om de teelt van Spelt, een graansoort die erg populair aan het worden is. Wat een geweldig uitzicht hebben we op de vlakte en de bergkammen. Verrukt van al dit moois vertrekken we weer, op weg naar ons verblijf bij Campi.
Tijdens de dagelijkse reflectie en meditatie blijkt dat alle deelnemers heel erg onder de indruk zijn en het gesprek met de Padre en de Piano Grande is opnieuw een hoogtepunt op deze reis.
Na het diner gaan we de koffers weer pakken, want de volgende dag vertrekken we naar de plaats Norcia, voor mij het verwachte hoogtepunt van de reis, ook i.v.m. mijn boek over mijn kloosterloop in Nederland in 2016.
Het thema Humilitas, Nederigheid en Aardsheid, hebben we vandaag ook wel geproefd. Voor intredende monniken is het ook volgens Padre Cassiano de grootste beproeving om als gelofte af te leggen. Hij zegt; je doet je best om dit te benaderen en de ene keer gaat het beter dan de andere keer. Een mooie, nuchtere en praktische benadering van De Regel. Geloven is ook een beetje 'doen alsof' zegt hij. Tja, voor alles wat niet wetenschappelijk kan worden vastgesteld, maar wel door mensen wordt aangehangen, geldt dit uitgangspunt eigenlijk. Tijd voor een goede nachtrust.