Rolde - Schoonloo, van heide naar boslandschap - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Rolde - Schoonloo, van heide naar boslandschap - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Rolde - Schoonloo, van heide naar boslandschap

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

09 Augustus 2019 | Nederland, Emmen

Was het gisteren een mooie tocht over de heide in bloei, prachtige luchten en zonnig weer, kwam ik vandaag in een met name bosrijk gebied. De zon was ingeruild voor regen en de mooie wolkenluchten voor een grijze plaat in de lucht, jammer want het was best een mooie tocht geweest.

Drentser als dit gebied is er niet. De Hondsrug met keileem maakt onderdeel uit van het Drents Plateau. En natuurlijk ontbreken de Hunebedden niet en de verhalen van Ellert en Brammert, de reuzen die rondom het Ellertsveld de bevolking terroriseerde met diefstal en ontvoeringen.
Door de ontginningen werd het gebied van moerassen en stuifzanden toegankelijker voor bewoning en verbouwen van gewassen. Hierbij werd destijds “de werkverschaffing” ingezet, werklozen, landlopers, dronkelappen en veroordeelden uit gestichten zoals Veenhuizenen Ommerschans. Bossen werden aangelegd, de heide bemest en er werden percelen aangelegd voor beweiding, alles veelal handwerk ‘bloed zweet en tranen’.

Vanmorgen een goed gesprek gehad met mijn gastvrouw bij het ontbijt. Ze vertelde dat ze enig kind was, omdat haar vader als boerenknecht was verongelukt met een tractor. Zij was toen 3 maanden oud en heeft hem niet gekend natuurlijk. Haar man was inmiddels ook overleden na een pittig ziekbed en met 1 van haar drie kinderen had ze geen contact meer omdat hij waarschijnlijk voortdurend geldproblemen had vanwege drugs.
Even in een notendop een gesprekje aan de ontbijttafel. Dit zijn de momenten bij uitstek dat je met gastvrouw of gastheer even wat meer contact hebt

Toen ik wegging was het inmiddels 10.00 uur geworden en begon het zachtjes te regenen. Ik liep Rolde uit en ik zag een mooi hunebed en de impossante kerktoren van de Jacobuskerk en dat voelde goed, mooie plek. Ik liep verder en dacht toen dat ik vergeten ben het graf van Harry Muskee, Cuby&The Blizzards te bezoek, gemiste kans. Het was te ver om weer terug te gaan.

De dag is verder samen te vatten als regenachtig, bosrijk, lange zandpaden en nog meer regen. Het was een korte ettappe, maar ook die kunnen als langdradig aanvoelen bij weing variatie.
Om ongeveer 14.00 uur was ik bij Hegeman in Schoonloo, de bus naar Emmen was net 5 minuten eerder weggereden. Nou dan eerst maar even opsteken in het cafe waar ik vroeger ook wel kwam als ik naar Buitenkunst ging. Goede herinneringen.

Met de bus naar Emmen en bij Ceciel even lekker alles drogen en wassen, mmhh toch wel weer comfortabel eigenlijk.
Morgen van Schoonloo naar Sleen en er wordt storm voorspeld, oei oei je hoort er morgen meer van.
Groetjes Johannes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 81470

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: