Broederlijke gastvrijheid en een grote Helper! - Reisverslag uit Chaam, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Broederlijke gastvrijheid en een grote Helper! - Reisverslag uit Chaam, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Broederlijke gastvrijheid en een grote Helper!

Door: Johannes

Blijf op de hoogte en volg Johan

17 Juni 2016 | Nederland, Chaam

Het is vandaag vrijdag 17 juni en ik wilde nog wel een nachtje langer blijven bij de Trappisten van Maria Toevlucht, maar helaas voor mij, waren ze volgeboekt. Nou ja, je moet ook niet te veel in je 'comfortzone' komen natuurlijk. De dagen in het klooster, gedreven door het kloosterritme wat ik zoveel als mogelijk over wil nemen, zijn intensief. 04.30 uur een nachtdienst, 07.00 uur ontbijt, 07.25 uur een half uur Zen Meditatie, 08.00 uur de eucharistie, daarna kan je om 09.00 uur nog wat ontbijten, dan heb je een paar uur voor jezelf. Om 12.00 uur weer een dienst, om 12.30 uur 3 gangen diner (met een trappiste biertje erbij). Dan heb je weer een paar uur voor jezelf en dan om 17.00 uur weer een dienst, om 17.30 uur broodmaaltijd, 20.00 uur weer een dienst en daarna koffie of een Trappist drinken en even bijkletsen en om 21.30 uur Stilte, dus naar je kamer. Ik heb bijna alles meegedaan en bijzonder was dat de broeders toch weer een andere aanpak hadden met hun psalmen, dan de zusters in Oosterhout. Het zijn beide Benedictijnen, dus ook wel veel overeenkomsten. Ik heb nog een broeder gesproken die voorheen een van de twee boer-broeders was. Hij had er best nog moeite mee dat die periode voorbij was. De andere broeder boer was uitgetreden, hetgeen wel vaker gebeurde vertelde hij. Ooit waren er 60 broeders in het klooster, nu nog 16. In plaats van de boerderij hebben ze nu een brouwerij. Twee broeders hebben zich daar in geschoold. Helaas mocht ik niet even mee om in de brouwerij te kijken, dat houden zij ook strikt gescheiden. Er waren drie gastenbroeders die elke dag wisselden. Deze broeder blijft ook veel bij de gasten met eten o.a. En ook bij de koffie schuift deze even aan. Over het algemeen staan deze broeders wel even dichter bij de anderen(gasten) dan de zusters in Oosterhout. Als ze langskomen maken ze graag een praatje en zeker bij de gasten die daar al veel en vaak komen. Het is duidelijk een geliefde plek voor velen. Ik ontmoette twee mensen uit Heerhugowaard, erg leuk contact mee gehad, ik had er al iets over verteld. ook was er een groep dames en 1 heer vanuit een kerk in Hilversum. Die groep was behoorlijk aanwezig zeg maar, want er is ook een Stilte beleid met etren en op de gangen, nou daar hadden ze nog wel eens moeite mee. En 's avonds zaten ze lekker te pimpelen, ze hadden extra flessen wijn gekocht en daar werden ze niet stiller van. Ha ha. Daar zaten ook tachtigers bij hoor, maar die deden gewoon mee met Trappisten-bier drinken, ZEN meditatie etc. Stoere dames hoor en die ene heer werd op handen gedragen natuurlijk. Daaromheen waren er nog wat mensen waar je wel contact mee had, maar omdat je vaak stil moest zijn, heb je toch niet heel veel met mensen kunnen uitwisselen. De kerkdiensten werden ook redelijk goed bezocht, gelukkig maar, want het is best een grote kerk. Vandaag zag ik een dame die ik als gast in Oosterhout had ontmoet en die was nu als vrijwilligster bij de broeders aan de slag. Grappig.
Er werd vegatarisch gegeten, ook fijn en af en toe kregen we warme pudding inclusief vel! Vroeger gruwde ik ervan en at mijn moeder dat op, maar ik vond het nu lekker. Eten zonder praten is overigens goed voor je smaakpupillen volgens mij, want pindakaas met hagelslag was ineens ook heel lekker. Overigens hebben ze ook als beleid dat ze geen eten weggooien, ze verwerken op een of andere manier weer in gerechten. Een goede zaak vind ik. Eten met aandacht en zorg noemen ze dat.
In de schaarse vrije tijd heb ik veel gelopen en pittige afstanden, want als je een boodschap moest doen in Zundert, was dat 2 x 6 km lopen. Het gebied is erg mooi, bosrijk met daartussen weilanden (veel van Staatsbosbeheer), hetgeen een mooie sfeer geeft (veel vogeltjes en kikkers).
Vandaag dus eerst alle plichtplegingen gedaan tot 13.00 uur, eerder ga je i.p. niet weg vinden ze (je maakt je eigen kamer schoon en doet het programma mee), "het is hier geen hotel" zei broeder Peter toen er gevraagd werd om WiFi of andere zaken, ge bent hier wel in een klooster, ja! Mooi en gelijk heeft hij. Zij bieden gastvrijheid aan tegen een laag tarief en vragen daarvoor van de gasten dat ze zich voegen in het bestaande leven van het klooster. En als het erop aankwam viel het wel mee hoor, bij de zusters was het net even strenger allemaal.
Opvallend zijn de zeer hoge deuren die overal in het klooster zitten, wel 3 meter. Dat is vast voor het mnoment dat ze de 'puntmuts' op hebben, anders passen ze niet onder de deur door.

Ik had een B&B besteld in Chaam, ongeveer 25 km lopen. Maar goed, eigenlijk ga je dan te laat weg en toen kwam er ook nog flink wat regen en liep ik in Rijbergen een beetje in een rondje, steeds weer verkeerd. Heel erg vervelend en telkens wees men me weer een kant uit die net even de verkeerde was en ik was op gegeven moment ook totaal mijn gevoel voor richting kwijt. Dat kostte mij ruim een uur en ik was gedemoraliseerd natuurlijk. Verkeerd lopen en dan met regen en die zware tassen op je rug, nee ik zag er wel erg verdrietig uit denk ik en het werd steeds maar later. Ik had gezegd dat ik er om 17.30 uur zou zijn, nou dat lukte dus bij lange na niet! 6 km voor Chaam, in Strijbeek liep ik zo een beetje voort te sjokken, toen er ineens een auto naast mij stopte. Een meneer stapte uit en zei, "kan ik u helpen"? Ik zeg, hoezo? Nou zegt hij, ik zag u langslopen, ik was aan het eten koken en ik dacht die man heeft het een beetje zwaar ik ga vragen of ik hem kan helpen!! Nou had ik onderweg nog gedacht, het zou mooi zijn als iemand naar Chaam moet en ik kan een stukje meerijden. Maar goed, dat verwacht je eigenlijk niet. Ik zei, meneer u bent mijn "Engel" voor vandaag, dit is geweldig. Hij was heel erg blij dat hij mij kon helpen zei hij. GEWELDIG!! Dit geeft je toch het gevoel dat er altijd helpers zijn voor je, als je er maar voor openstaat. Toen ook nog ontvangen door een heel aardige mevrouw in de B&B, die was ook reuze bezorgd en ... Als ik het wist had je kunnen mee-eten, nou ja zeg, dit heeft mijn dag toch nog goed gemaakt.
Ik zit lekker aan tafel, met WiFi, kruikje bier lag in de koelkast, de Chinees aan de overkant, nou straks nog lekker onder de douche en dan heerlijk onder de wol. ..... Dromen van mooie verhalen en van mensen die mij willen helpen en het beste met mij voor hebben..... Na 10 dagen op reis al heel veel bijzonders meegemaakt en gehoord... Ik ben een gelukkige pelgrim hoor!!
Johannes.

• 18 Juni 2016 - 10:22

Hans:

Met veel plezier lees ik je mooie verhalen. Ik dacht dat het kloosterleven een saaie bedoening was, maar dat valt erg mee. Van eenzaamheid is geen sprake, want je spreekt heel veel mensen, heel mooi en leerzaam.
    Pudding met vel? Ik dacht ook gelijk aan vroeger. Warme griesmeelpap met vel. Daar moet ik echt niet meer aan denken.
    Het ga je goed. Hartelijke groeten

• 18 Juni 2016 - 17:52

Koos Pancras:

Johan, je bent heel goed bezig met deze wandeling en je nieuwsgierigheid naar ervaringen. Leuk, om jouw ervaring van het klooster, waar ik al 25 kom, te lezen. Je belevenissen op de camino hebben van jou een raspelgrim gemaakt, merk ik. Het gaat je wel lukken op deze kloosterwandeling.
    Groeten en het beste,
    Koos