Dag 3 Luisteren en gehoor geven - Reisverslag uit Umbriatico, Italië van Johan Jong - WaarBenJij.nu Dag 3 Luisteren en gehoor geven - Reisverslag uit Umbriatico, Italië van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Dag 3 Luisteren en gehoor geven

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

23 Oktober 2018 | Italië, Umbriatico

"luister mijn zoon naar de voorschriften van je leraar en spits het oor van je hart" -Benedictus van Nursia-

Vandaag is het thema 'luisteren en gehoor geven' (obedientia), een van de 3 geloften die monniken moeten afleggen als zij in het klooster treden. Wat betekent dit voor mij en jou? Na de dagelijkse meditatie volgt een inspiratie en reflectie sessie om hiermee aan de slag te gaan.
Om 10.30 uur vertrekken we lopend lags het riviertje de Nera naar het dorp Scheggio, een middeleeuws dorpje, waar we worden getrakteerd op een echte Umbrische pranzo, een lunch met voornamelijk visgerechten. Het is een prachtige plek. Er zijn allerlei piepkleine straatjes en als jet het niet weet kan je het niet vinden. Toch zit het restaurant aardig vol. Kwaliteit is snel bekend natuurlijk. De Italianen hebben vaak een lange middagpauze met warme pranzo en soms ook nog een siësta. Goed leven hoor daar.
Na de pranzo gaan we naar de abdij S. Felice, wat kilometers verderop. ook deze abdij is ingericht voor horeca en de naastgelegen kerk zou prachtig zijn, maar is gesloten wegens schade door de aardbeving van 2016. Na de thee met een heerlijke tiramisou gaan we terug naar onze abdij. Morgen gaan we proberen de bijgelegen kerk te bezichtigen, want het zou erg jammer zijn dit te moeten missen.
Het is heerlijk weer inmiddels en we genieten van het wandelen in stilte, met de nodige klimmetjes en afdalingen door bosrijk gebied.
Na de gebruikelijke meditatie, reflectie op het thema van de dag en diner (cena), is het weer heerlijk slapen.