Dicht langs Oostgrens naar Braamt - Reisverslag uit Braamt, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Dicht langs Oostgrens naar Braamt - Reisverslag uit Braamt, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Dicht langs Oostgrens naar Braamt

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

19 Augustus 2019 | Nederland, Braamt

De Nederlandse Oostrgrens is wel een rommeltje hoor. Deze schijnt grotendeels in 1815 tot stand te zijn gekomen, na de nederlaag van Napoleon is tijdens het congres van Wenen de grens opnieuw bepaald. Mede daardoor is de provincie Limburg ontstaan, want daarvoor bestond dat niet. De taal daar is ontstaan door invloeden uit het Duits en Frans en is na het Fries inmiddels erkend als officiele streektaal. De grenzen zijn bepaald door allerlei compromissen en ‘heilige huisjes’, vandaar al die bochtjes en gaten.

Vandaag ben ik ongemerkt het gebied van de grote rivieren ingelopen, door het dal van de Oude IJssel leidt dit naar Montferland, een 150.000 jaren oude stuwwal. Het gebied kenmerkt zich mede door de vele landgoederen, er wonen adelijke families, of grote industrielen . Veelal zaten er boeren op die landgoederen, al of niet in loondienst, om het landgoed mede te onderhouden, of als inkomstenbron voor de landheer. Er is/was dus veel rijkdom/grootgronbdbezit in deze streek. Had de Achterhoek eeuwelang last van wateroverlast, door het ingrijpen van de mens in de 20e eeuw met afvoergoten etc. is er thans een sterke verdoging aan het optreden. Blijf er dan ook van af, gekke mensen, foei! Rond kasteel Vorden zie je ook de slotgrachten droog staan, vreselijk gezicht.
Door de verdroging gaan er ook steeds meer boeren verdwijnen en is het gebied een ‘krimpgebied’ aan het worden, waar mensen, dus ook voorzieningen en scholen verdwijnen.

Vandaag een groot deel op en om het landgoed en kasteel Slangenburg gelopen. Dit oorspronkelijke 14e eeuwse landgoed met boerderijen en bossen was adelijk bezit. Eind 1900 kocht een Duitse familie het landgoed, maar na de oorlog werd het geconfisqueerd en nam Staatbosbeheer het over. Er waren ook enige tijd Benedictijner monniken na de oorlog, maar die bouwden in 1952 hun eigen Abdij op het terrein van het landgoed. Het slot doet thans dienst als Gastenverblijf voor het klooster. Veel mensen verblijven hier voor een retraite.

Op mijn tocht vandaag van Zelhem naar Braamt heb ik even een koppie gedronken in het Koetshuis van Slangenburg en ben ik even van de route afgegaan (ommetje van 3 km) om ook de Abdij te bezoeken. Het middaggebed was net bezig in de kerk, dus dat heb ik maar even meegepikt.
Het Oude IJssel gebied was vroeger bekend om de metaalindustrie. De Oude IJssel is geen zelfstandige rivier, maar in werkelijkheid stroomt deze door een oude geul van de Rijn.

Al met al was het een mooie tocht, droog, zon, windje, mooie weiden met koeien en gras en mais, afgewisseld door bomen die in rijen langs de paden staan. Totaal vandaag zo 24 km gelopen, maar het ging lekker soepel.
Vannacht slaap ik in Braamt. Er zijn nog 4 andere gasten en we gaan allemaal mee-eten, wordt dus een gezellige boel. Het is een huis op een boerenerf en de waslijn hangt naast de loopstal waar het jongvee zich ophoudt. Mooi hoor, ik ben op mijn gemak, dat zal je begrijpen.

Morgen ga ik nog dieper het rivierengebied in, overal water en ik heb geen laarzen bij me ha ha.... met de pont over naar Millingen aan de Rijn, ik ben benieuwd. Het is wel 24 km, een lange tocht dus.
Nb het uploaden van foto’s werkt helaas niet. Als ik thuis ben zal ik foto’s toevoegen, ok?
Groetjes
Johannes

• 19 Augustus 2019 - 15:03

Jos:

Hallo Johan,
    Volg je berichten natuurlijk op de voet!
    Braamt, tja daar zijn Letty en ik ook nog een keer een weekje geweest. Veel bekeken in de omgeving.
    Braamt , ja dat is spannend en er is altijd wat te doen... het stoplicht springt op rood en dan weer op groen.
    Maar de omgeving is heel mooi.
    Zaterdag als jij je laatste wandelweek in gaat gaan wij ons vermaken op Lefkas.
    Ik heb mij tablet bij me dus ik blijf je volgen!
    groetjes en geniet ervan.
    Jos

• 21 Augustus 2019 - 12:03

Kitty:

Hallo Johan,
    Dank je wel voor je gezellige leuke reisverhalen. Je vertelt over de Slangenburg en het gastenverblijf in het kasteel, hier ben ik een paar maal geweest, een hele fijne, rustige lokatie heel prettig om ook als je alleen bent, te verblijven.
    Johan met veel bewondering volg ik je wandel prestatie, geweldig hoor !!
    Geniet ervan !!
    Groetjes