Ontklokt en alles gaat op tijd - Reisverslag uit Zundert, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Ontklokt en alles gaat op tijd - Reisverslag uit Zundert, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Ontklokt en alles gaat op tijd

Door: Johannes

Blijf op de hoogte en volg Johan

14 Juni 2016 | Nederland, Zundert

Ik ben nu ruim 1 dag bij de broeders van Maria Toevlucht in Zundert. Er zijn 16 broeders en volgende week treedt er nog een in. Er zijn 6 wat oudere broeders en er zijn ook aardig wat jonge mannen. Het zijn Trappisten die een Benedictijnse basis hebben zeg maar. Levensmotto is; doe alles met aandacht, dus eten in stilte. Dat is wel lastig want er zijn 21 gasten en met name dames. Maar goed, in stilte eten lijkt wel een andere smaak aan het eten te geven. Ik eet weer pindakaas, lekker en warme vla of pudding met vel (waar kennen wij dat van) en zelfs een appel smaakt lekker, dus voor mij werkt het.
Vanmorgen 04.30 uur was ik bij de eerste samenkomst, daarna nog even 2 uur in bed, toen ontbijt om 07.00 uur en 07.25 uur meditatie en 08.00 uur weer een kerkdienst. Om een uur of tien ben ik gaan lopen, maar ruim verdwaald en heel ver uit koers geraakt. Dankzij een lift van een boeren dochter met vader, kwam ik weer een beetje in de buurt. ( mijn engeltje voor vandaag) Ik moest 12.00 bij een dienst zijn maar zeker om 12.30 uur bij het diner. Dat laatste heb ik nog net gehaald, moest wel stukken rennen. Maar goed sinds mijn reis naar China (2008) draag ik geen horloge meer, ik heb er wel 5 thuis in de lade liggen, maar heb ze nooit meer om. Dit terwijl op deze kloostertocht alles op tijd gaat met strakke schema's. Daar loop ik dus even tegenaan. Was ik gewend aan het schema in Oosterhout, moet ik hier weer wennen aan nieuw schema en ben nu al 2 keer te laat gekomen. Dat vind ik best wel vervelend.
Ik was wel een beetje moe vanmiddag na dat sjouwen twee dagen met rugtas en vanmorgen vroeg en mijn tijd verlopen, dus vanmiddag ging ik even liggen, werd wakker van het luiden van de klok 17.00 uur, weer beetje te laat. Nou overweeg ik een tijdelijk horloge aan te schaffen, maar eigenlijk wil ik het niet ... Ontklokt en toch op Tijd, dat is nu mijn uitdaging voor komende dagen.
Overigens is het hier erg mooi, genieten van prachtige omgeving en erg mooie klooster met prachtig nieuw gastenverblijf, bijna te mooi/ te netjes. Nou ik ga proberen weer alles op een "rijtje" te krijgen. Dank voor de leuke reacties en ik hou je op de hoogte.
Overigens al weer een paar bijzondere gesprekken en ontmoetingen gehad, dus daar leent deze reis zich ook weer goed voor. Leerzaam zijn de verhalen en wat mensen er mee doen/ gedaan hebben.
Groet Johannes

• 14 Juni 2016 - 21:18

Frea:

Hoi pap,

Toch maar af en toe op je telefoon kijken (en de werkmails negeren ;-)), dan heb je geen horloge meer nodig. Dit klooster klinkt alweer heel anders dan de eerste. Commerciëler, maar daardoor ook meer gericht op gasten. Lijkt me prettiger. Succes weer! Wanneer vertrek je daar?

Xx Frea

• 15 Juni 2016 - 15:03

Jean:

Hoi, Joost,
    Als je het zo vertelt ,zijn wij daar een keer wezen kijken naar kaasmakerij , vraag eens
    Of ze dat gedaan hebben , of een klooster in de buurt met broeders ?
    Er was ook een bibliotheek bij en bier ......?
    Ik zou Toch maar een tijd idee willen hebben maar ja .... je krijgt toch geen straf.
    Ziet en geniet ..gr.Jeanne

• 15 Juni 2016 - 18:07

Frannie:

Hoi Johan,
    Mooi je verhaal over je verdere tocht te lezen. Ik hoop dat je ondertussen wat meer geland bent? En joh, om 4:30 uur de eerste samenkomst! Poeh, da's wel het echte diehard kloosterleven zeg, respect. Fijn dat je ook op deze plek bijzondere ontmoetingen hebt en engeltjes op je weg krijgt. Ik hoop dat je verder mag proeven vd smaak van het kloosterleven (grappig, daar hebben we het juist afgelopen zaterdag met zr. Hildegard uitgebreid over gehad, 'proeven en smaken van de goedheid van God'). Blijf vooral genieten vd goede smaken vh leven. Heerlijk dat je daar nu zo de tijd en aandacht aan kan geven. En dat je mag ervaren dat je ontklokt ook heel prima op tijd kan leven;-).
    Warme groet,
    Frannie