Van een geweldige B&B tot een abdij varken - Reisverslag uit Ittervoort, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Van een geweldige B&B tot een abdij varken - Reisverslag uit Ittervoort, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Van een geweldige B&B tot een abdij varken

Door: Johannes

Blijf op de hoogte en volg Johan

02 Juli 2016 | Nederland, Ittervoort

Mijn vertrek uit Weert is al weer een paar dagen geleden. Het was een mooie dag en onderweg werd ik weer een paar keer staande gehouden door nieuwsgierige mensen die naar Santiago willen. Ik zei: gewoon doen! De B&B in Thorn was een bijzondere ervaring. Op een klein weggetje tussen Ittervoort en Thorn staat het Kapelhuis, wat zo bleek, bij een kapel hoorde die ernaast stond. Dat was op zich niets bijzonders, maar het waren beide zulke mooie plekken, dat ik me gelukkig voelde. De B&B was in een eetcafe in ouder stijl zeg maar. Ik was samen met de eigenaresse en hebben samen gegeten en gekletst, alsof we elkaar al jaren kende. Ook een bezoek aan de kapel gebracht, nou heel erg de moeite waard. Het was een mooie plek en een mooie ervaring om daar te zijn. Ook nog even een keer een lekker stevige matras, want in het klooster was het een soort slaapkuil zeg maar. Ik sliep als een os en de verhalen spookte nog wel even door mijn kop.
Lekker uitgeslapen en na het ontbijt nog even het monumentale stadje Thorn bezocht. Lag niet helemaal op de route, maar als je daar bent wil je toch even e.e.a opsnuiven. Toen op pad richting Pepinusbrug, een streekplaatsje voorbij Echt. Klooster Lilbosch, een Trappistenklooster met 11 broeders in een 'ruim jasje' zeg maar. Ooit waren er 60 broeders vertelde ze. Het is van oudsher een klooster met een boerderij met koeien en kippen. Op dit moment hebben ze zich vooral toegelegd op het Livar varken. Een gezellig beestje, die vrije uitloop heeft in het gras en lekker schijnt te smaken. Je kan het opzoeken op internet. Ze hebben hierin een samenwerking met een Livar fokbedrijf. Voor mij was het wel erg leuk om te zien, mijn periode bij Wessanen kwam weer naar boven. Er is een Abdijwinkel waar je dus dit lekkere varkensvlees kan kopen. Ik heb het geproefd en het is toppie! Die beesten liggen lekker te rollen in de prut of in het gras en hebben geen stress, dat is sowieso al goed natuurlijk. Verder zijn er ook nog 30 koeien op het bedrijf, maar die worden niet meer gemolken. Broeder Antonius loopt daar nog rond en is nu 88 jaar en was broeder Boer. Op zijn 22e kwam hij in het klooster en heeft daar zijn leven 66 jaar lang geleefd. Hij is nog de hele dag aan het vegen en rommelen. 'Ledigheid is des duivels oor kussen' zei hij tegen mij. Een heel positieve broeder, vrolijk en gezellig. Toen ik kwam was er nog 1 gast, maar die is inmiddels vertrokken en ben ik alleen helaas. Al mag je met het eten niet praten, je hebt toch wel wat praat met elkaar en het breekt e.e.a weer een beetje. Maar goed, ik doe het voor mezelf natuurlijk....
Het dienstenschema is hier 04.30 uur - 07.00 uur - 12.00 uur 17.30 uur en 20.30 uur In de ochtend en middag heb je wel een paar uurtjes ruimte voor jezelf. Zaterdag ben ik de koeien gaan opzoeken, wat me flink natte voeten opleverde. Het is hier moerasachtig en met die regen erbij, was het nat nat. De landerijen van het klooster zijn heel wijds (140 ha) en deze lopen door tot aan de Duitse grens. Het is hier overigens bijna Nederland op z'n smalst, want de grens van België en die van Duitsland zijn beide erg dichtbij . Ik dacht dat Limburg groter was, maar dat valt allemaal reuze mee, of tegen, net hoe je het bekijkt.
Dichtbij is een asielzoekerscentrum, naast een groot terrein van een instelling voor geestelijk gehandicapten, dus de gemeente kreeg weinig protest te horen. Slim gedaan? Ach ja, zo werkt het. Ik denk, in de kloosters is ook nog best ruimte en er zijn veel christelijke Syriërs die zijn gevlucht, daar zou toch iets mee kunnen? Ik ga dat nog eens vragen.
Verder wandel ik wat extra ter voorbereiding op de 4Daagse en ja, dan vind je wel eens wat.....
Nou Annemiek, sorry, maar ik heb weer 5 x klaver 4 gevonden. Ik zal je een keer uitleggen hoe je dat moet doen. Je moet n.l. Niet naar de klavers 3 kijken, maar naar de afwijkingen ha ha!!
Ik zal nog een paar foto's toevoegen, dan ben je weer helemaal bij en kan je een beeld krijgen van wat ik beleef.
Groetjes
Johannes

  • 05 Juli 2016 - 19:47

    Annemieke:

    ja wie heeft hier nu een afwijking!!! jij of ik! (HIHIHI) met je klavertjes!!
    je hebt wel lekker dienstschema's lekker vroeg uit de veren heb je tenminste nog iets aan je dag.
    Toen ik brabant was stond ik ook tussen de koeien (zeker wel spannend hoor, vond ik)
    Wandel ze prettig, en op naar de vierdaagse!
    groetjes Annemieke

  • 06 Juli 2016 - 17:11

    Johannes:

    Hoi Annemiek,
    Dank voor je reactie. Nou ja, jij wil er graag 1 hebben, dus die ga je van mij krtijgen hoor. Ja koeien zijn spannend, maar wat dacht je van varkens knorrr knorrr, ook leuk hoor.

    Groetjes weer.
    Johannes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 81514

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: