Het slotaccoord was van de Beiardier - Reisverslag uit Weert, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Het slotaccoord was van de Beiardier - Reisverslag uit Weert, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Het slotaccoord was van de Beiardier

Door: Johannes

Blijf op de hoogte en volg Johan

28 Juni 2016 | Nederland, Weert

Mijn verblijf in Weert zit er weer bijna op. Morgen ga ik weer op stap naar Thorn, dat witte stadje in de Maasdelta, misschiern ken je dat wel. Vanavond, het was droog ja ja, was er een concert vanuit de plaatselijke kerktoren, die naast het klooster staat.
Een Beiaard bespeelde het 38 klokkige Carrilion in de toren, het was toch erg bijzonder. Met zo'n 100 mensen in de tuin van het klooster, met een hapje en een drankje erbij. Genoeglijk zeg maar. Ja, als je naar Weert gaat of in de buurt bent en logies zoekt, dan kan je heel goed in het klooster terecht. Er logeren ook mensen die in Weert werken, maar elders wonen. Een man zit hier al 4 maanden voor zijn werk en een vrouw ook 3 dagen per week. Het eten is prima, mooie schone kamer met sanitair, vriendelijke zusters en als je nog wat geestelijke voeding wilt, kan je 6 x per dag aanschuiven bij hun gebedsdiensten. En dat voor 42,- euro vol-pension, niet gek hoor.
Dan nog Weert, een plaats om niet te vergeten? Nou niet perse, maar toch er is een stukje Noord-Limburgse gezelligheid en wat mij zoal opviel aan Weert was het volgende: (kleine analyse)
- er is een overvloed aan horeca aanbod, abnormaal veel. Die
mensen moeten of heel veel geld of heel veel vrije tijd teveel
hebben of geen gezellig thuis hebben, maar wel een alcohol
probleem misschien.
- er zijn heel veel verschillende Uitzendbureau's, volgens mij
heeft niemand hier een vaste baan. Ik telde er wel 12 bij elkaar
- er zijn heel veel winkels die dierenartikelen verkopen en je ziet
ook heel veel mensen met 2 of 3 van die friemelhondjes lopen
- het regent heel veel in Weert deze zomer ....
- ze hebben lieve zusters, die gebedstijden vaststellen en dan
kom je de volgende dag dan heben ze ze weer gewijzigd of ze
gaan gewoon niet door. Ze nemen het niet zo nauw hier heb ik
de indruk...
- tenslotte zie ik hier in Brabant Polski supermarktjes, die vooral
in avond en nacht open zijn. Nieuwe trend? Ik weet het niet, het
viel mij gewoon op.

Ook ben ik naar de kapper geweest (de laatse keer was in 2012 in Burgos, tussentijds wel zelf gekapt uiteraard) en heb een nieuwe broek gekocht, want daar was ik immers uitgescheurd. Ik heb weer een klavertje 4 gevonden, de 3e, sorry Annemieke. Ik ben veel aan het schrijven, lopen, en aan het leven in het ritme van deze zusters hier, en dat valt op zich al niet mee.
Vandaag onder het lopen zag ik dat de plaatsnamen in het Nederlands en in het Limburgs worden weergegeven. Kom op nou, jullie Limburgers zijn toch geen Friezen?! Doe even gewoon joh, nog geen 100 km van Amsterdam, en dan dit.... Gekke wereld hoor in Nederland.
Vandaag kwam er opeens een groep van 16 fietsers binnen om te eten en te slapen in het klooster. Dat echtpaar die ik ontmoette bij de Pelgrimshoeve, waren er ook bij. Dat betekende veel maaltijden koken, veel afwassen (doen ze allemaal zelf hoor). Daarnaast hadden de zusters het druk met het voorbereiden van het concert stoelen neerzetten en vegen etc., en dan ook nog gewoon bidden voor de vrede voor de mensheid tussendoor. Respect hoor, het is een druk leven. Vandaag heb ik wat zusters op de foto gezet, ik dacht, ik vraag het gewoon. Uiteraard beloofd dat ik ze niet op internet zet in herkenbare vorm. Nou allemaal prima. Ik ga ze missen hier, het is toch in zo'n stad en in een wat open structuur, best een prettig geheel. Het komt iets dichter bij de werkelijkheid van alle dag, zeg maar.
En ach ja, Edwin zou zeggen "je hebt principes en vaste lasten", dan moeten de principes soms een beetje worden opgerekt hè.
In het volgende klooster in Echt, hebben ze bijvoorbeeld een vegetarische levenswijze, maar in de kloosterwinkel verkopen ze wel vlees van hun eigen varkens ha ha, past ook helemaal bij die uitspraak. Mooi om zo dit verslag weer af te sluiten. Tenslotte nog dank dat ik zoveel leuke reacties krijg!! Het gaat er misschien toch van komen hoor.......
Johannes

  • 28 Juni 2016 - 23:13

    Annemieke:

    Ja ha,ha lig jij de hele dag in een klaverveld???? dan kun je ze wel vinden, ik heb vast niet de goede ogen hiervoor, nog eens extra opgelet maar nee hoor!
    het gaat je nog steeds goed af he, het lopen en het leven in het klooster, top hoor.
    nog veel wandel plezier groetjes Annemieke

  • 29 Juni 2016 - 09:59

    Bianca:

    Hoi Johan,
    Leuk om steeds je stukjes te lezen, zo ben je toch nog steeds een beetje bij ons.
    Ik gun je wel wat mooier weer, want met die regen heb je toch steeds wel wat te verduren he.
    Al heb ik wel smakelijk gelachen om je beschrijving van dat kruiptentje ;-)
    groetjes, Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 81600

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: