Midden in het centrum van Weert, bijzonder - Reisverslag uit Weert, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Midden in het centrum van Weert, bijzonder - Reisverslag uit Weert, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Midden in het centrum van Weert, bijzonder

Door: Johannes

Blijf op de hoogte en volg Johan

25 Juni 2016 | Nederland, Weert

Vandaag mijn wandeltocht richting Weert voortgezet. Een hartelijk afscheid met een gezellig ontbijt aan de keukentafel van Vessem.
Dank Frans en Betsy, het was erg prettig. Om nog even helemaal het pelgrimsgevoel te voelen, ging ik op advies van Frans over het pelgrimspad(Wit-Rood markering). Dat ging een hele tijd goed, totdat er een drie-sprong kwam en de markering tekort schoot, ook een echte pelgrim ervaring (uit Frankrijk destijds). Het gebruikelijke ge-emmer van omlopen en net het verkeerde pad kiezen was weer aan de orde. Jammer, maar de mooie omgeving maakte veel goed. Al gauw weer 3 km omgelopen. Op weg naar Valkenswaard nog even lunch gedaan en opeens sloeg het weer om naar regen eerst zacht, maar aanhoudelijk en toenemend in volume. Ik liep in een dun shirt wat al nat was van het zweet, dus heb ik maar zo gelaten. Uiteindelijk heb ik in Leende de bus naar Weert genomen, mijn eerste OV momentje, erg prettig moet ik zeggen. Vanaf het station was het 5 minuten lopen naar het klooster. Heel bijzonder, midden in het hart van de stad een oud/nieuw gebouw, onopvallend met achter de muren 6 of 7 Brigittinessen zusters. Ga maar even googlen, dan kan je zien hoe ze eruit zien. Bijzonder kapje op het hoofd en ze komen in oorsprong uit Zweden. Voor de maaltijd geen gebed, niet helpen met afwassen ennnn nu 's avonds warm eten, niet vegetarisch, maar veel vlees en helaas geen lekker biertje bij het eten, maar water, geen stilte met eten en minder kerkdiensten. Ze doen alles voor je, je bent echt gast hoor. Het zijn ook veel buitenlandse zusters. Weer heel anders, mooi voor de afwisseling. Ik ben benieuwd hoe dit de komende dagen gaat worden.
Oh ja, van al dat lekkere eten ben ik ook nog eens helemaal uit mijn broek gescheurd ha ha, nee hoor, die broek was al gaar van Santiago en had kennelijk geen zin in een tweede pelgrimstocht. Ik had zelfs forse slijtage aan de achterkant van mijn onderbroeken, komt van het lopen, of van het aan de ..... Krabben als ik de weg weer eens kwijt ben smile smile, maar goed kijken of ze hier ook een Hema hebben, dan komt het weer goed. Morgen om 7 uur pas de eerste bijeenkomst. Dus dat wordt uitslapen. Fijn weekend en ik hou je op de hoogte. Groetjes, Johannes. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Birgittinessen

• 25 Juni 2016 - 23:21

Annemeke:

Ha die Johan,

ja zie zusters zien er zeker anders uit (haha gegoole-ed). Jammer van de regen, maar ja je kan niet alles hebben he! Ik had de Sint-jans kerk van Den bosch aan de buitenkant beklommen, we konden in de dakgoot lopen van de kathedraal, erg leuk hoor!
    En kan bruin het nog trekken een nieuwe broek??? Veel plezier nog groetjes Annemieke

• 26 Juni 2016 - 14:17

Johannes:

Hoi Annemieke, trouwe fan. Wil jij wel eens uitkijken om kerken langs de regenpijp te gaan beklimmen en door dakgoten te gaan lopen. Straks ben ik mijn trouwe fan kwijt, lig je daar in de struiken ha ha... Niet doen hoor!!
    Nou ja, 'bruin' heeft zo' n oranje kaartje en als je dat in de winkel in een kastje stopt, mag je in ruil daarvoor een nieuwe afritsbare broek meenemen. Mooi he! Als PartiCura blijft storten elke maand, hou ik dat wel vol hoor. Alles goed met jou? Ik moest aan je denken dat het voor jou ook wel heel fijn moet zijn die kilo' s kwijt te zijn. Als ik 's avonds die rugtas afdoe, voelt dat ook als een enorme "verlichting". Nou fijn weekend, tot later.. Johannes