Tour de Mont Blanc nr 5 - Reisverslag uit Champex, Zwitserland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Tour de Mont Blanc nr 5 - Reisverslag uit Champex, Zwitserland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Tour de Mont Blanc nr 5

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

31 Juli 2018 | Zwitserland, Champex

31 juli 2018: van La Fouly naar Champex 650 m stijgen 650 m dalen. Na een slechte slaapnacht in La Fouly, 10 op een rij met wat lawaaierige kamergenoten, dat helpt niet echt. Vandaag een relatief korte loopdag van 6,5 uur. Ik ontmoette een Chinees stel die al 22 jaar in Canada wonen en daar een gezin hebben. Hun kinderen waren bij Ijsland afgeslagen naar Londen, waar zij na deze tour ook naar toegaan. Ook gaan ze nog 4 dagen naar Amsterdam. Ja, ze willen hun reis naar Europa helemaal uitbuiten natuurlijk. Ze vertelden dat ze allebei uit een heel ander deel van China komen en wegens beperkte vakantietijd, lukt het bijna niet in een reis beide ouders op te zoeken met hun kinderen. Een ingewikkeld leven met een verscheurde familie. Vandaag weer ontmoetingen met Amsterdams stel en Spaans stel, dat is altijd weer leuk en herkenbaar. In de ochtend was het een soort boswandeling, niet veel klimmen en toch erg prettig vond ik. In de middag werd dit weer ruimschoots ingehaald, de klim naar Champex-le Lac was best pittig. Boven gekomen zie ik een prachtig bergmeertje met een leuk plaatsje erbij. Maar de Rifugio is nog even 3 km verder bergop. Ik ben er al om 14.30 uur en moet wachten om te kunnen inchecken. Vandaag ga ik slapen in een kamer met 3 stapelbedden, dus 6 personen. Ik ontmoet daar voor het eerst het Tsjechische echtpaar wat reizen naar termenbaden organiseert en een aardig Frans meisje, Marion. Zij is kokkin en werkt net zoveel als dat nodig is om weer tijd en geld te hebben om te reizen. Een vrije vogel en heel aardig om mee te kletsen. De discussie gaat erg veel over de trip van morgen. Er staat regen te verwachten en er staat een zeer hoge bergpiek op het programma (2665 m) en de kenners zeggen dat de berg bij regen onbegaanbaar wordt. Er is ook een alternatieve route, eromheen dus. Respect voor de berg en het weer is groot bij de lopers. Ik besluit geen risico te nemen en ga buitenom, dat besluit slaapt ook beter. Marion vertrekt om 06.00 uur, om de regen voor te wezen. Stoere griet hoor.