Tour de Mont Blanc nr 5 - Reisverslag uit La Fouly, Zwitserland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Tour de Mont Blanc nr 5 - Reisverslag uit La Fouly, Zwitserland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Tour de Mont Blanc nr 5

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

30 Juli 2018 | Zwitserland, La Fouly

30 juli 2018: van Val Ferret (Italië) naar La Fouly (zwitserland) 17 km 1000 m stijgen en 1100 m dalen.
Na een goede nachtrust, beter dan dagen daarvoor, ga ik weer monter op op pad. Vandaag staat de Grand Col de Ferret (2535 m) op het programma. Een korte en felle klim wordt voorspeld en dat ligt mij beter dan urenlang maar stijgen en stijgen. Voorafgaand aan deze col loop ik eerst 4 km over de weg en daarna een pittig klimmetje naar Rifugio Elena. Een prachtige plek met een mooi uitzicht om wat foto's te maken. Het is schitterend, wat een Reuzengebergte om me heen ik ben onder de indruk. Na een gezellig bakkie koffie kan de klim van de Grand Col de Ferret beginnen. Het was kort en hevig, met als dank nog meer prachtige uitzichten en een heerlijke plek om even te zitten en kiekjes te maken. Bovenop zag ik ook het Amsterdamse stel weer en die waren ook echt aan het genieten. Een heerlijk fris briesje blies het klamme zweet van mijn rug en dit is ook zo'n plek waar je eigenlijk niet weg wil. Het fijne van een korte hevige klim is vaak een lange, flauwe afdaling, heerlijk. De mensen die de Tour andersom lopen hebben vandaag de pech van een zeer lange flauwe klim. Ik ken het heel goed van 2 dagen geleden. Na een paar uur kwam ik bij Le Peule, een rifugio met een boerderij. De koeien lagen lekker in het gras en de doorloop melkwagen stond klaar voor de melkpartij. ..... oh oh, wat herkenbaar, genieten. Even later kwam de Amerikaan met zijn 2 zonen aangelopen. Ik had ze hier niet meer verwacht, omdat ze sneller en korter wilden lopen, omdat ze nog bij familie in Zwitserland op bezoek wilden gaan. Maar leuk om ze weer te zien. Vanaf Le Peule was het nog maar een 'peuleschil" naar La Fouly, we zijn nu in Zwitserland. Bij de eerste de beste Bancomat heb ik maar even 100 Zwitserse Franken gepind. Raar geld, maar de Zwitsers gaan er mee om alsof het euro's zijn, maar dat klopte niet helemaal. Overal zag je dubbele portemonnee's Franken en Euro's, er wordt geen risico genomen iets mis te lopen. Het overnachten was in Hotel Edelweiss, dus ik verwachtte misschien wel een eigen kamer te krijgen, maar het tegendeel gebeurde, op zolder hadden ze nog wel een soort slaapzalen voor pelgrims/lopers, 12 op een rij, gezellig. Heel leuk gekletst met een Spaans stel en de Chinezen waren ook in grote getale aanwezig. De mevrouw van het hotel was niet heel lief, zeg maar. Het was duidelijk dat ze een beetje neerkeek op die rondtrekkende rugzaklopers met hun grote schoenen en stokken. Aan de andere kant verdienen ze er ook lekker mee, want in de zomer ligt de wintersport natuurlijk stil en de Tour de Mont Blanc kan maximaal 2 maanden gelopen worden ivm sneeuw in de bergen. Een fijne dag gehad.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 81587

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: