Tour de Mont Blanc nr 6 - Reisverslag uit Trient, Zwitserland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Tour de Mont Blanc nr 6 - Reisverslag uit Trient, Zwitserland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Tour de Mont Blanc nr 6

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

01 Augustus 2018 | Zwitserland, Trient

1 augustus 2018: Van Champex le Lac naar Triënt 750 m stijgen en 1050 m dalen.
Er zijn vandaag 2 routes waaruit een keuze gemaakt kan worden. De eerste gaat over de Fenêtre d'Arpette (een pas van 2665 m), langs de Glacier de Triënt. Het moet daar super steil zijn en bij regen of sneeuw wordt het afgeraden deze pas te lopen. De andere route loopt om deze pas heen, is 10 km langer, maar minder gevaarlijk bij regen of sneeuw. Daar er regen wordt verwacht de volgende dag, breken de discussies los. Is het verantwoord of toch niet. De regen wordt in het begin van de middag verwacht en dus besluiten een aantal mensen om heel vroeg op te stappen en de pas te nemen.
Ik besluit de onzekerheid maar voor te zijn en de afwijkende route te nemen. Ik ben immers geen ervaren bergwandelaar en ik ga geen risico's nemen om al glibberend in een ravijn te belanden.
de dag begint echt heel slecht. Ik heb de routebeschrijving niet goed begrepen en ik loop de verkeerde kant op en in totaal ben ik 2 uur aan het dwalen geweest, wat vervelend en stom. De route staat beschreven als 7 uur lopen, dus dat worden er dan 9 uur. Maar even flink de pas erin zetten. ook de alternatieve route had twee flinke bergen voor ons in petto en het was behoorlijk heet. Het was een lange, lange klim over rotsachtig terrein met op het eind in Bovine een berg met grasland, waarbij je bij de boer op het erf komt. De koeien liggen lekker te bakken in de zon en wachten de dingen af die komen gaan.. Ik zit er een beetje doorheen en besluit bij de boer op het terras een bakkie te nemen en wat cola. De teleurstelling van vanmorgen maakt de route eigenlijk alleen maar zwaarder. Want je wil toch op tijd binnen zijn. Het is een beetje afzien en doorzweten zeg maar. In de middag slaat het weer plotseling om. De verwachte regen en onweersbuien komen opeens aan de lucht. Gelukkig is het onweer niet heel dicht bij en lijkt doorlopen in de regen een verantwoorde optie. Uiteraard wel even wat regenkleding aangedaan , maar goed door de regen werd het pad waarop ik moest afdalen ook nog een beetje glibberig, goed opletten dus. Het plaatsje Triënt ligt helemaal diep in het dal en dat betekent dat ik terug naar af moet en morgen natuurlijk weer omhoog.
De regen houdt aan en om ongeveer 17 uur bereik ik de Rifugio Hotel du Mont Blanc. Van een hotel is echt geen sprake hoor, de kamers staan vol met stapelbedden tegen elkaar aan, zodat je bij het slapen je buurman of buurvrouw in de rug kan voelen. Ok, ik ben al wat gewend, dus dit kan er ook nog wel bij. Het stel uit Amsterdam-Noord is net vertrokken, zij hadden de auto in Triënt staan. Het stel uit Spanje en Tsjechië waren er nog wel. Eenmaal binnen begon het opnieuw hard te regenen. Dat betekende dat ik mijn wasgoed niet makkelijk droog zou kunnen krijgen, bbbrrr alles was nat en kil en donker, snel een pul bier en eten om je weer lekker te gaan voelen. Zwitserland betekent ook kaasfondue, dus die kans heb ik maar even aangepakt. Wel lekker hoor, maar echt bijzonder vond ik het niet. Na het eten nog wat gekletst en toen maar vroeg in bed gaan liggen en hopen op een mooie dag morgen.

  • 13 Augustus 2018 - 22:16

    Annemieke:

    Het zit je ook niet echt heel erg mee vandaag! regen, omlopen, een volle slaapzaal, maar gelukkig doe je wel voorzichtig en je was weer op tijd binnen! ik vind het hartstikke knap van je, Succes morgen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 81517

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: