Dag 6 deel 2 Stabilitas en Humilitas - Reisverslag uit Norcia, Italië van Johan Jong - WaarBenJij.nu Dag 6 deel 2 Stabilitas en Humilitas - Reisverslag uit Norcia, Italië van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Dag 6 deel 2 Stabilitas en Humilitas

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

26 Oktober 2018 | Italië, Norcia

"Hij beseft dus wat een moeilijke en zware taak hij op zich neemt; leidsman van zielen te zijn en uiteenlopende karakters tot hun recht te laten komen .. Zo voorkomt hij schade aan de kudde die hem is toevertrouwd, maar schept hij er vreugde in haar tot groei en bloei te brengen" -Benedictus van Nursia-

Na de meditatie en de lunch hebben we eerst nog een reflectie op de reis "in de sporen van Benedictus". Ieder heeft zijn/haar eigen doelen om aan deze reis mee te doen en er zijn al veel letterlijke en figuurlijke stappen gemaakt. Naast het genieten van alles wat er te zien en te consumeren is, zijn er ook persoonlijke confrontaties en emoties.
We hebben het over het begrip Wijsheid (zien wat er is, en zien wat nodig is) en het begrip Nederigheid ( je 'eigen maat' aangeven). Verder hebben we het over Talenten en Passie om dat te doen waar je voor wilt gaan. Nietzhe zei; "ik wil worden wie ik ben", met dat doordenkertje gaan we vandaag op stap, op weg naar de Valle Scholastica, nabij Norcia. Komende nacht zullen we wederom in een agritourisimo slapen, die overigens fantastisch mooi en goed zijn, omdat er in Norcia zelf heel veel aardbevingsschade is.
Onderweg komen we wel drie keer een herder met een kudde schapen tegen. Onze reisleidster kent er enkele van en daarom krijgen we een demonstratie schapen drijven door de honden van de herder te zien. De eerste herder geeft aan wel 900 schapen te hebben in drie verschillende kuddes. Ze trekken over het land en 's nachts gaan de schapen weer in de stal, mede omdat er ook wolven in de buurt zijn. Een bijzonder mooi gezicht. Bij de derde kudde, zo te zien drachtige schapen, is net een lam geboren. Erg bijzonder in deze tijd. Het zijn dus ook commerciële schapenhouders, dat blijkt. Na een wandeling van ongeveer 15 kilometer bergop en berg af, komen we aan bij il Casale degli Amici, even buiten het stadje Norcia.
Nadat we ons geïnstalleerd hebben in de mooie kamers, gaan we naar het nabijgelegen klooster om daar de Completen (dagafsluiting) bij te wonen. Het is een super steile klim naar het 'noodklooster' toe (het bestaande klooster is grotendeels in elkaar gestort). Het is een test of je er wel echt heen wilt, ha ha. Even een kuitenbijter. In de kapel ondergaan we een Completen, welke in bijna volledig donker wordt gehouden. Een aparte ervaring vond ik het. Voor degene die hiermee onbekend waren, was het een beetje 'spookachtig' allemaal. Heel bijzonder allemaal. Wij sloten de dag af met een lekker diner en een goed glas wijn, daar is ook wat voor te zeggen toch?!