Naar Sittard, de stad van Toon Hermans - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Naar Sittard, de stad van Toon Hermans - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Naar Sittard, de stad van Toon Hermans

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

28 Augustus 2019 | Nederland, Sittard

Ik stak mijn neus naar buiten vanmorgen en ik merkte dat het iets minder heet aanvoelde. Oh, dat was een lekker begin van deze lange etappe (24 km) naar Sittard. Ik voelde me prima en het lopen ging erg vlot. Dus dat was een hele opsteker voor vandaag.

Vannacht was het knap warm in de B&B en ik heb een waaier op stand 2 in mijn bed laten blazen. Die vrachtwagenchauffeur ging vandaag helemaal niet aan het werk. Volgens mij is het een beetje een praatjesmaker, want als je wilt werken als chauffeur kan je volgens mij overal terecht. Nou, hij doet maar lekker.

Onderweg nog wat gesprekjes gehad met enthousiaste mensen die me staande hielden. De een had veel loopervaring en wilde dat vertellen en de ander bracht zijn lofuitingen naar mij uit. Voor ik het wist kwam Sittard al in beeld. Onderweg was er geen gelegenheid om ergens wat te eten of te drinken. Dat is toch vrij zwak geregeld zeg maar. Of de Pieterpad lopers zijn economisch niet interessant genoeg, omdat het er te weinig zijn per dag.

In Sittard ben ik snel aan het eten en drinken gegaan, een lekkere omelet en 2 glazen koude melk. Ik wilde karnemelk, maar dat was aan de Chinese eigenaar niet duidelijk te maken, dus kreeg ik koude melk i.p.v karnemelk. Ik vond het goed, ik had dorst.
In de stad van Toon staat een bescheiden “kop”. Van Toon Hermans ergens in een stil straatje. Nou, daarmee moest ik natuurlijk even op de foto. Wat een held is hij geweest zeg.

Ook 3 prachtige kerken bekeken en mensen gesproken die op die kerken vrijwillig letten. Ja, zei die meneer, als ik in het buitenland kom ga ik ook graag in een kerk kijken, maar helaas kan je niet onbewaakt de kerk openstellen. Wat een opoffering voor een ideaal zeg. De verhalen zijn ook treurig, 3 kerken die knokken voor voortbestaan, volgens mij tegen beter weten in. Ach, het is wel jammer hoor, de teloorgang is altijd pijnlijk. Ik kan er ook niet goed tegen. Vooral die Pelgrimskerk is erg mooi trouwens. Zoals gebruikelijk heb ik weer 4 kaarsjes opgestoken natuurlijk.

Inmiddels was het zo’n beetje 16.00 uur en kon ik in hotel terecht, een B&B Hotel, nieuw concept, een Chinese eigenaar en hat is net als bij dat restaurant van de week, verouderd gebouw, geen airco, geen ander aanbod dan een bed, voor weinig geld, wel warm en klein, maar prima voor een pelgrim die voetbal op de TV kan kijken en met een bed al lang blij is.

Het is aftellen geblazen. Morgen naar Strajbeek en vrijdag naar de Sint Pietersberg en dan weer in de trein terug naar Emmen.
Jammer en ook mooi, ik ga de herinneringen zeker bewaren.
Groetjes
Johannes

  • 29 Augustus 2019 - 09:23

    Jan En Fien:

    Hoi Johan. Nu ik dit schrijf ben jij al weer een tijdje op pad.
    De temperatuur is lekkerder, vannacht een klein beetje regen in Oost.
    Als jij morgen op de St Pietersberg aankom zijn wij ook in Zd Limburg.
    Wij zijn in het Bruisterbos bij St.Geertruid. We kunnen elkaar niet treffen.
    Succes de laatste dagen. Je hebt het toch maar weer mooi geflikt.
    Groeten Jan en Fien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 81530

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: