Kippen in de Kerk. ... en een haan - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu Kippen in de Kerk. ... en een haan - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Kippen in de Kerk. ... en een haan

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

25 Mei 2012 | Spanje, Madrid

Terwijl het hier in Spanje steeds mooier en gekker wordt ( ze hebben hier kippen in de kerk, waarover later meer) heb ik zelf even wat tegenslag.
Ik had al laten weten dat het 'dier' van de onrust zich meester maakte over mij. Daarbij komt dat ik nu een beetje vervelende blessure aan mijn scheenbeen heb. Ik had deze week in Logronos op slippers gelopen en de volgende dag had ik op beide benen last van stijfheid bij de wreef (voorkant / onderkant scheenbeen). Ik dacht ach dat gaat wel weer weg met lopen. En dat gebeurde inderdaad bij mijn rechterbeen, maar links werd het eigenlijk steeds erger. Een soort ontsteking denk ik, het is wat rood en warm. Pijnlijk ook. Vandaag 21 km gelopen als een oude man met stok om het been wat te ontlasten. Het is redelijk gelukt. Per dag maar verder kijken.

Twee bijzonderheden vandaag. We liepen onderweg door een splinternieuw dorp, moderne, Nederlands aandoende huizen, een golfterrein, speelplaatsen voor de kinderen, een zwembad etc. Etc. Aleen. ... geen mensen. Er stond van alles te koop, een nieuw spookdorp, duidelijk een prestige project wat door de crisis is getackeld. Heel gek.
In Santa Domingo de la Calzada zitten kippen in de kathedraal. Die kippen komen erin als wijze van dat dit de beste kippen van het dorp zijn. Het is dus een hele eer als jouw kippen in de kathedraal mogen. Daar zal elk jaar wel een soort wedstrijd aan verbonden zijn, met als hoofdprijs dat jouw kippen in de Kerk mogen. Ik vraag me af wat ze met de eieren doen? En of er ook een haan bij die kippen mag? Spannend, dat ga ik nog uitzoeken. Nou ik heb het uitgezocht en er zit ook een haan bij in de kerk! Geen teken van vruchtbaarheid of gij katholieken, gij moet zich voortplanten, maar een legende ligt ten grondslag aan dit verhaal.
Als je als pelgrim in de kerk komt en de haan gaat kraaien, dan ga je een heel goede pelgrimage tegemoet. Nou dat ga ik zo maar even uitproberen. Leuk hoor.
Ik slaap vandaag in een Auberge van de plaatselijke nonnetjes. Nu al twee keer meegemaakt dat er geen geld gevraagd wordt, maar een vrijwillige bijdrage. Sommigen geven ook niets. Nou de nonnen vinden alles goed, maar ga niet in je blote body in de tuin zitten, want dat is aanstootgevend voor de nonnen. Voordat de opwinding te groot zou worden had moeder overste mij al gemaand een T shirt aan te trekken. Grappig hoor.
Het weer is nog steeds warm met een windje. Ik was al om 07.30 uur vertrokken en 13.30 uur aangekomen. De hitte van de middag is vaak to much, dus dit is een goede manier.
Vannacht lag ik ook weer in een zaal met 90 mensen, wat een toestand is dat. 2 toiletten, 2 douches 90 mensen, nou feest natuurlijk. Ach je wordt steeds makkelijker met die dingen.
Zolang je benen het maar doen, je hoofd nog wil en ze geen gemene bergjes op je pad neerleggen, maakt het allemaal niet veel uit hoor.
Hopelijk gaat het morgen weer wat beter. Tochtje van 24 km naar Belorado. Inclusief een paar korte stijgingen en afdalingen (die zijn eigenlijk het meest vervelend).
Nou als je vanavond thuiskomt en het weekend staat voor de deur, neem dan gewoon de achterdeur. Je wilt toch naar binnen hè, ha ha.
Altijd leuk toch..... Groetjes en liefs Johannes.

  • 25 Mei 2012 - 16:44

    Judith:

    Hoi Johan, tja, je kunt als haan niet onopgemerkt tussen de kippen gaan staan en al helemaal niet zonder shirt aan. Dat is als kakelen als een kip zonder kop. Joeri trof het beter met de shirtloze autokip. Maar goed, ik hoop dat de haan voor je gekraaid heeft!! Liefs Judith

  • 25 Mei 2012 - 16:50

    Herman +Trudy:

    Hoi Johan, voorzichtig met dat been hoor anders heb je straks een chronische blessure. Liever even ontzien. Op slippers lopen is prut, ik heb dat ook een keer een dag gedaan en kreeg ook last van mijn schenen omdat je als het ware steeds je voorvoet omhoog brengt om te voorkomen dat de slipper eraf valt. Ik stuur wat positieve energie naar je benen. Baat het niet, dan....
    Grioeten uit zonnig Sleen.

  • 25 Mei 2012 - 19:11

    An:

    iderdaad joost als je op slippers loopt gebrijk je andere spieren dan op schoenen ik zou zeggen goed macerenik kan dit zwitsersleven gevoel maar als het goed is gaat het over hopen maar heel veel groetjes en zet hem op

  • 25 Mei 2012 - 19:19

    Nel Prins:

    Hallo Johan, wat vervelend voor je die blessure. Misschien is het tijd voor een Pinksterreces? In een leuk hotelletje met een bubbelbad.
    Mijn zoon (ex-topsporter en fysiotherapeut) had het ook vaak en had het dan over een shinsplintsblessure . Die heb je in variaties. Dus ik stuur je een website om rond te neuzen. Misschien kun je er wat mee.
    www.runinfo.nl/shinsplints.
    Sterkte en groetjes.

  • 25 Mei 2012 - 19:36

    Petra G:

    Hoi Johan,

    he bah wat een narigheid...nee daar heb je nu even geen zin in......
    hoop oprecht dat het wel gauw over gaat voor je!
    Verder hoop ik ook dat de rust in je hoofd weer wat terugkeert....lastig!

    maar grappig bij de nonnen...oh en je hebt zo'n goddelijk lichaam..dat ze daar niet even een poosje naar wilden kijken, toch jammer!

    Zet em op...en tot het volgende bericht...
    Groetjes, Petra

  • 26 Mei 2012 - 20:04

    Meiny:

    Lieve en stoere Johan,
    Wat een mooie foto's van de Pyreneen en leuk om je verslagen te lezen. Hoop dat je je nu weer wat beter voelt (wie gaat er dan ook op slippers lopen...?) en je reis volgens plan kan voort-doorzetten!
    Mijn wereldje is wel erg klein momenteel, maar ik heb uitstel gevraagd /genomen voor m'n volgende chemo. Voelt heel goed, whatever de consequenties zijn. Sterkte en plezier en liefs van Meiny

  • 26 Mei 2012 - 20:30

    Jeanne:

    Zitten die kippen in een hok in die kerk? en hoeveel?
    Het past wel bij een haan boven op de toren,hopelijk gaat ie voor je kraaien. Weet je dat ik een kip op het balkon heb, die een eitje bij de keukendeur legt ? Via een boom aankomen vliegen.Hele verhalen over dat ene kippie. Nou joh, sterkte met al je pijn, neem 1dag rust,misschien fijn?... Houd moed,,t komt goed. xJ

  • 26 Mei 2012 - 22:39

    Hugo De Jong:

    johan ik ben jaloers op je ik haD DIT GRAAG SAMEN MET JE GEDAAN NU NOG HET LAATSTE STUKJE HOU JE TAAI EN TOT HOORS HUGO

  • 27 Mei 2012 - 10:43

    Vul Hier Je Naam In.:

    Moi Johannes,

    Je zal al wel veel advies hebben gekregen van anderen en er veel over hebben gelezen maar mocht het een peesschedeontsteking betreffen, ook helaas veel ervaring mee, dan is rust toch het beste remedie. In jouw geval geen optie ;) dus is na arbeid veel koelen en poot omhoog enigszins zalvend. Bij het wandelen zijn schokabsorberende elementen in je schoenen ook een mogelijkheid om de pijn te verzachten. Raad je wel aan dit echt serieus te nemen anders kan je hier lang last van houden.
    In ieder geval veel sterkte ermee en blijf genieten van je avontuur!

    Grtn Vincent

  • 27 Mei 2012 - 14:39

    Jeanne:

    Joost,nog een tip: Als je de haan wilt horen kraaien,moet je héél vroeg uit de veren. "De morgenstond heeft goud in de mond" Sukses!!!! J

  • 27 Mei 2012 - 18:38

    Nelleke:

    ha Johan, the good, the bad, the ugly
    alles vind je overal terug in onbekende en onverwachte volgorde, mijn reis naar PIRAN was goed en liever vlieg ik nooit meer met air dolomite klein, benauwd, super beweeglijk en de landingen, nou dat wil je niet weten ..... de training was inspirerend, zoals jouw passen zeker ook zijn. ga zo naar egmonde au mer, cassie an en salut

  • 28 Mei 2012 - 16:49

    Nicoly:

    Ha die Johan,

    Geen nonnetjes verleiden. Bizar verhaal van die kippen in de kerk. Krijg inderdaad er allerlei beelden van, welk deel van dorp heeft beste kippen. Mogen er alleen katholieke kippen in of ook een gezellig leuk atheistische kip?

    Pas op met je blessure, een paar dagen rust misschien? Kan je je onrust dier ook eens goed te lijf gaan... Liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 653
Totaal aantal bezoekers 81545

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: