Burgos, de koningsstad zetel van de Mesta - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu Burgos, de koningsstad zetel van de Mesta - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Burgos, de koningsstad zetel van de Mesta

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

28 Mei 2012 | Spanje, Burgos

Nou dat belooft heel wat hè, nou het is ook een mooie stad, met name het oude gedeelte van de stad. Veel pracht en praal, voornamelijk Kathedralen en kerken. Het was een rijke handelsstad met name in de wolindustrie, en daarom vestigden zich belangrijke personen in de stad en werd deze een 'koningsstad' genoemd. Waarom wol hier zo belangrijk was, nou Burgos ligt ook in het gebied van Baskenland. En de Basken staan bekend om hun schapenhouderij, zowel in Frankrijk als in Spanje. Tot zover dit stukje geschiedenis.

Nou over een paar dagen ben ik op 2/3 van mijn 1500 km. Ik was van de week echt bang dat ik moest gaan afhaken hoor met dat been. Het is nog niet goed, maar er lijkt wel verbetering in te zitten. Ik heb een Hotel in Burgos genomen en blijf hier minimaal 2 nachten, ook om dat been wat rust te geven. (op veler advies). Ik heb echt alle hogen uit het universum even om hulp gevraagd hoor, ik zou het heel erg vinden als ik zou hebben moeten afhaken. Maar goed ik heb weer goede moed.

Vannacht heb ik in een oud klooster geslapen. De nonnen waren verjaagd en nu is het een Refugio. De tocht er naar toe was weer heftig, stevige klimmen + aan het einde een eindeloos lijkend recht pad met aan weerszijden bomen/struiken. Wat kan èènzijdigheid zo'n pad toch ook vreselijk zwaar maken. Daarnaast liep ik op 1200 meter hoogte, misschien had ik wel last van de ijle lucht, ha ha.

Vandaag mezelf een beetje een makkie gegeven. Buiten Burgos ligt een eindeloos industriegebied (meer dan 6 km) waar je doorheen moet lopen en een tip was, je kan ook de bus pakken, maar die komt om het uur. Tja, wat moet je dan doen, wachten of doorlopen? Ik wilde niet een uur gaan wachten of zo, maar goed ik heb een kleine 10 minuten gewacht en toen kwam die bus er opeens aanzetten, nou heerlijk toch. Even 1,5 uur lopen door bloedheet saai industriegebied vermeden.

Kom ik in Burgos, sta je daar van help, waar ben ik, vraag ik daar om me heen kijkend waar het Offismo de Tourismo is, staat er een man naast me die zegt dat hij net die kant op gaat, althans dat begreep ik zo. Nou hij bracht me er keurig naar toe.
Heerlijk in bad, jippie, even geen 100 knorrende en tandenpoetsende en toiletterende mensen om me heen.

Even wat reacties op de reacties:
* Jeanne, Annie en Hugo + Willem; erg leuk dat jullie me zo enthousiast volgen. En Huug je hoeft niet jaloers te zijn hoor, want het is soms ook flink afzien en ik hou je op de hoogte. Ik snap het wel hoor.
* Trudy+Herman, Judith, Nel Pr en Perta d Gr; bedankt voor jullie trouwe fanmail en medeleven (klinkt dat treurig hé).
* Nelleke, ik vind het leuk dat je mij ook op de hoogte houdt van jouw ontwikkelingen en op z'n Nellekes steeds een stukje schrijft, leuk hoor.
* Bart lag het aan jou of aan die Refugio van die jeukende ervaring, ha ha.
* Vincent bedankt voor je aanvullende advies. Waardevol!
* Manuela ik wens jou een fijne vakantie en ik herken je weer helemaal hoor met jouw reactie, ha ha. Je hebt een goed hart, dat weet ik.
* Meiny, ik heb voor jou een kaarsje + een Klavertje 4 gereserveerd. Dank dat je me op de hoogte hebt gehouden. Sterk dat je bij je eigen gevoel kan blijven, je bent een bijzonder mens!

Ik weet zeker dat ik mensen vergeten ben, maar ik wilde gewoon even wat teruggeven aan een paar reacties. Voel je niet, niet gezien, want dat is niet zo..... Dat komt later nog.

Nou de stad Burgos lonkt weer naar me, de zon schijnt, de terrasjes staan uitnodigend op straat, dus ik ga even kijken wat voor moois hier allemaal is.

Liefs
Johannes

  • 28 Mei 2012 - 14:03

    Jenny B.:

    Hallo Johan,
    Ik heb gisteravond ook een stukje van je barre tocht op tv gezien (advies van PdG) was wel een beetje laat (mocht vandaag weer werken) maar wij moeten er ook maar wat voor over hebben toch?
    Het is hier echt hoog zomer, maar de voorspellingen zijn weer wat koeler.
    Mooi dat je al zo ver bent en je hebt nog een hele maand te gaan toch?
    Hou vol en genieten hoor, wat heeft het anders voor zin?

    Hartelijke groet, Jenny

  • 28 Mei 2012 - 14:12

    Gerard Masselink:

    Hallo Johan,

    Een beetje smokkelen is toegestaan van je pelgrimkornuiten.
    Je moet echter wel beloven, dat je ter compensatie in Santiago de Compostela het plaatselijke plein enige keren extra neemt.
    Wat gaat de tijd snel, over 33 dagen ben je al weer terug. Het is net of je gisteren vertrok, je kleinzoon zal dat echter anders ervaren.
    Het is goed dat je het laatste deel van de tocht je zelf af en toe kietelt, je hebt immers ook een beetje vakantie!!.
    Toi-toi-toi, Gerard.


  • 28 Mei 2012 - 20:57

    Herman&Trudy:

    Ha Johan, lekker even een eigen badkamer...wat kan je dat dan extra waarderen na al die zalen. Goed dat je even rust neemt, dan komt die laatste 500 km ook wel goed. Proost! H&t

  • 29 Mei 2012 - 06:18

    Ria Van E:

    Hoi Johan,

    Wat leuk om elke keer jouw verhalen te lezen! Je maakt heel wat mee zo onderweg. Gelukkig dat het beter gaat met je blessure, ik kan me voorstellen dat je na al dat gezwoeg nu ook wel het eindpunt wilt bereiken! Succes en keep on walking,
    lieve groetjesssssss

  • 29 Mei 2012 - 08:35

    Hans B:

    Dag Johan,
    Heel hartelijk dank voor je felicitatie, was echt een verrassing. Je kunt best een boek gaan schrijven over je belevenissen. Prachtig om het allemaal te lezen. Ook het afzien beschrijf je alsof we er zelf bij zijn, zoals dat lopen naar dat klooster. Hopelijk gaat het beter met je been, maar ontzie hem wel een beetje, want je moet natuurlijk wel aankomen in Santiago.
    Veel loopplezier gewenst en hou vol.

    hartelijke groet,
    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 81550

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: