Zegen kwam niet van boven; de fietsende pastoor!! - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu Zegen kwam niet van boven; de fietsende pastoor!! - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Zegen kwam niet van boven; de fietsende pastoor!!

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

05 Juni 2012 | Spanje, El Burgo Ranero

Nou zeg, denk je al veel te hebben meegemaakt, krijg ik daar opeens een fietsende pastoor op mijn pad.
A. is het bijna een zeldzaamheid als je in Spanje iemand op een gewone fiets ziet rijden, alle wielrenners en moutainbikers even daargelaten.
B. dan ook nog op een doodstil weggetje een pastoor op de fiets tegenkomen die je de 'zegen' geeft.

Ja als je als Pelgrim door Frankrijk of Spanje loopt, krijg je soms zomaar contact met iemand die je iets wil zeggen of vragen. Ik liep met mijn dochter, die een paar dagen op 'Camino visite' is een beetje te lopen, we hadden niet helemaal de goede route en we moesten langs een autoweg lopen om in El Burgo Ranero te komen. Tot mijn verrassing kwam er een fietser aan, hij stopte en zei dat hij priester was en dat hij geen vaste parochie had, maar zondag om 11 uur daar een mis ging opdragen. Hij begreep wel dat wij daar niet op gaan zitten wachten, dus toverde hij een Nederlandse tekst uit zijn fietstas om mij als Pelgrim dit gebed mee te geven. Aan het einde van het gesprek gaf hij De Zegen en kon hij weer verder en zijn wij behoed voor alle onheil. Erg leuk en onverwachts moment toch? Dank zij Jezius Calvo, de fietsende priester.

Nu ik in Hostals zit heb ik vaker internet, dus nog even dit verhaal als bijdrage aan mijn reisverslag.

Kim heeft nu 3 dagen meegelopen en zij heeft toch wel flinke pijn aan de voeten hoor. Ik vraag me af of ze dag 4 nog wel gaat meelopen. Ik hoop natuurlijk van wel. Donderdag gaat ze sowieso weer naar huis. Vrijdag is ze jarig en moet ze weer an het werk.

Gisteren nog even een leuk Skype gesprek gevoerd met kleinzoon Tomas. Nou hij vindt het allemaal heel gewoon en speelt en doet alsof je gewoon bij hem in de kamer zit. Leuk hoor.

Over 2 dagen ben ik in León. Ik weet niet of het een interessante plaats is om langer te blijven. Weet iemand daar wat van? Graag reacties. Na León heb ik een tocht van 38 km, dus ik weet niet of ik langer in de stad wil blijven.

Het weer: ongeveer 25 graden, zonnig, klein windje, opkomende wolkjes. Kortom bijzonder aangenaam.

NB kijk ook eens naar alle foto's die er inmiddels geplaatst zijn. Best wel leuke impressie toch?

Dank voor alle reacties en liefs weer.

Johan

  • 05 Juni 2012 - 14:26

    Petra DeG:

    Nou je kunt wel zien dat dit een goed dieet is.....:)
    Super leuk om alles te lezen....fijne lectuur......

    geniet fijn van je dochter haar gezelschap....groetjes, Petra

  • 05 Juni 2012 - 14:54

    Herman En Trudy:

    Hoi Johan, wat een afgetraind lijf!! Leuk dat je zomaar een aflevering van 'dagboek van een herdershond' binnenloopt. Hoezo verkeerd gelopen:-)
    Je vordert nu wel heel vlot, we zullen je mooie verhalen straks nog missen!

    Loopze! Groet van H&T

  • 05 Juni 2012 - 15:14

    Hans B:

    Dat is toch wel heel bijzonder dat een fietsende pastoor je de zegen komt geven. Echt een goede zieltjeswinner! Maakt niet uit, als het maar helpt. Het lijkt me heel apart en leuk om een stuk met je dochter op te lopen. De foto's zijn erg fraai, vooral die van de begraafplaats. Ik vind dat je er na al die ontberingen nog heel goed uit ziet.Vanmiddag was ik bij PartiCura en het gaat prima daar. Hartelijke groeten, ook van Co. En houd vol.
    Hans

  • 05 Juni 2012 - 16:07

    Annemieke De Boer:

    volgens mij was het kapelaan Odekerke die je gezien had, of was het "Frather Fernancius" maar wel leuk op de fiets.
    Leuk dat af en toe je kinderen ook mee lopen of mee denken. ik benijd je, (niet met het lopen) maar al die contacten die je legt. Ja je hebt leuke foto's geplast, ik wens je nog veel loop plezier

  • 05 Juni 2012 - 18:41

    Jeanne:

    Joost, hier ben ik weer,voor de zoveelste keer.Een , pastoor op een fiets, hoe vindt je zoiets? Zomaar de zegen, heel bijzonder,misschien een klein(wonder).
    Wat veel foto,s, het boek wordt vast heel dik, of worden het er 2, denk ik?
    Nou J. de laatste loodjes ,XJ

  • 05 Juni 2012 - 19:43

    Gerard Masselink:

    Man, wat heb je een afgetraind lichaaam (hoofd), je eet toch wel regelmatig een boterham met pindakaas?.
    Had die pastoor op de fiets je niet een lift kunnen geven, dat is pas echte naastenliefde!!
    Leòn ligt op 841 meter hoogte op de Spaanse hoogvlakte en is met 136.414 inwoners de grootste stad van de provincie, die ongeveer een half miljoen inwoners telt.
    Leòn is bekend om zijn gotische kathedraal en andere monumentale gebouwen, waaronder de romaanse Real Colegiata de San Isodoro.
    Leòn is ook bekend om zijn traditionele "fiestas", zoals Pasen. De Leonese processies zijn officieel uitgeroepen tot Internationale Bezienswaardigheid.
    De hele provincie Leòn heeft een breed assortiment aan specialiteiten, onder andere: cecina (gedroogd gerookt rundvlees), morcilla (een soort zachte bloedworst), botillo (stukken droog gemarineerd varkensvlees in een varkensmaag en wordt gegeten met veel groente) en nog veel meer.
    Al met al een stad om even wat sfeer te proeven, eet smakelijk!!
    Groetjes, Gerard.

  • 05 Juni 2012 - 20:37

    Frea:

    Hoi pap,

    Je eet toch wel genoeg hè? Je ziet er zo dun uit! Grappig verhaal van de priester! Hij kwam zomaar even uit de hemel vallen...

    Kus

  • 06 Juni 2012 - 06:33

    Bianca En Ria:

    De zegen van de fietsende pastoor heeft je woest aantrekkelijk gemaakt. Durf je nog wel terug te komen straks op kantoor met al die gillende vrouwen?? Groetjes van ons

  • 06 Juni 2012 - 08:48

    Jos:

    Ik herkende je bijna niet! We zullen de nodige slagroomtaarten in de koelkast zetten zodat je kan bijkomen. Nog even en je kan met iemand mee als handbagage in het vliegtuig, ha,ha.
    Ik vind het nog steeds een fantastische prestatie hoor. Leuk dat Kim ook is meegeweest. In de foto's herken ik de echte pelgrim, helemaal "los" van alles, nou ja op sms en email na dan.
    Geniet van je ontmoetingen en verhalen en je weet het de reis is mooier dan de bestemming.
    Groeten uit een koud Den Haag, geen Venustransit gezien, geen probleem de volgende is in 2117.

  • 06 Juni 2012 - 15:22

    Joke, VP A'dam :

    Beste Johan,
    Heb het al langer in mijn hoofd zitten om je te laten weten dat je (mijns inziens) beslist de kathedraal in Léon gezien dient te hebben.
    En laat ik nu net lezen dat je morgen in Léon aan komt! (Kijk voor het eerst op je wandelreisblog...)
    Vast een teken dat je deze dient te gaan bezichtigen, haha.
    Zou heerlijk een dagje extra in Léon nemen.
    Geniet verder van de reis; strakjes ga je nog een Keltisch wandelstuk krijgen.
    Groetjes, Joke (VP uit Amsterdam)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 81665

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: