León prachtig + dienst in nonnenkerk - Reisverslag uit Hospital de Órbigo, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu León prachtig + dienst in nonnenkerk - Reisverslag uit Hospital de Órbigo, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu

León prachtig + dienst in nonnenkerk

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

08 Juni 2012 | Spanje, Hospital de Órbigo

Gisteren kwam ik om 11.30 in León aan, nadat ik mijn loop van 19 km even snel had afgelegd.
Kim ging weer naar huis en ik weer alleen verder. Nou ja, ik raak er aan gewend hè. En het alleen zijn gaat me goed af hoor.

Ik ging slapen in de stedelijke Alberque welk wordt beheerd door een nonnenorde. Nou ja zeg, alleen het inschrijven duurde al heel erg lang, om dat ze alles van je wilde weten en alles op z'n dooie akkertje deden. En er was plaats voor 160 mensen, nou dan weet je het wel. Het duurde heel lang en als je dan al een paar zere voeten hebt, wil je gewoon onder de douche of heerlijk zitten. Helaas. .. 1 uurtje wachten en stap voor stap.

Nou Joke, de kathedraal van León is werkelijk een buitengewoon exemplaar, prachtig! En ik heb ook erg genoten van de kerk + museum van San Isidoro. Geweldige plafondschilderingen en enorme oude boeken van de kerk echt monnikenwerk. Verder was ook de binnenstad een gezellig doolhof van barretjes, straatjes. Echt Spaans, maar erg leuk.

Bij de nonnen was er 's avonds een "avondzegening" in de kloosterkerk, waar de nonnen normaal alleen zelf komen. (er waren er een stuk of 12 nog). Bijzonder moment. En ook bijzonder mannen en vrouwen waren "gescheiden" in de slaapzalen, ja... tot het bijna vol was. Ha ha, toen moesten de laatste 10 dames toch maar bij de mannen slapen. Slaapzalen van 80 mensen, nou daar gebeurt heus niks hoor.
Ook grappig dat je ontbijt kreeg aangeboden en je mag dan zelf een donatie doen of niet.

Aan mijn voeteneinde sliep een Engelse Fransicaan, die de Santiago route loopt in een pij met zo'n touw en Rozenkrans om zijn middel. Grappig! Ik heb hem maar wat te drinken gegeven voor onderweg. Uiteindelijk zijn het mensen die van de voorziening leven hè.

Nou na 1 dag had ik het wel weer gezien. Vandaag ben ik weer verder gegaan, met een route van 31 km. Ja, het begint nu op te schieten hoor.

Wederom bedankt voor de leuke reacties, groejes en liefs Johan.

NB wie weet waar dat Kruis staat waar je een steentje kan neerleggen? Ik heb het nog niet gezien denk ik.

  • 08 Juni 2012 - 15:18

    Jos:

    Zo nu ben ik een keer de eerste. Het Cruz de Ferro ligt in Rabanal de Camino dat is even voorbij Astorga je bent er vlakbij.
    Het is een hele klim want het ligt boven op een bergpas van 1500 meter.
    Geweldig hoor als je dit leest hoef je nog minder dan 300km.
    Succes met de laatste kilometers en geniet met volle teugen!

  • 08 Juni 2012 - 17:43

    Berend:

    schitterende foto' Ik heb de grootste bewondering voor je
    doorzettingsvermogen.
    En vergis ik me of lijkt het maar zo dat
    je slanker bent geworden?
    Maar dat zien wij pas over enkele weken.
    sterkte Johan.
    Berend.

  • 08 Juni 2012 - 19:27

    Herman &Trudy:

    Wat een mooie avonturen beleef je toch, mooi bij de nonnen. Ach ja, je principes zijn er om vanaf te wijken nietwaar....Het schiet nu wel heel hard op, niet te snel die laatste kilometers verschalken hoor. Niet het doel, de weg is waar het om gaat!
    Liefs H&T

  • 08 Juni 2012 - 19:27

    Maurice:

    Heb zojuist even "bij" gelezen over alle avonturen....erg bijzonder allemaal! Ben ook meteen aan het googlen geslagen vwb dat steenleggen en het volgende gevolgen in iemand ander zijn reisverslag; Cruz de Ferro! Zegt dat je iets?! Mensen gingen dit bezoeken ná León...je bent er dus dichtbij!!
    Hier de passage uit het gevonden reisverslag:
    Onze tocht gaat via Hospital de Orbigo en Astorga naar Rabanal del Camino en Foncebadón. Hier begint onze wandeltocht naar Cruz de Ferro, waar pelgrims symbolisch een steen neerleggen. Overnachting in het pelgrimsstadje Villafranca del Bierzo, einde passage...
    Ik zou zo zeggen; SUCCES!!! En groeten!

  • 08 Juni 2012 - 19:29

    Maurice:

    Grrr die autocorrectie...'gevolgen' is uiteraard 'gevonden'...wederom succes!

  • 09 Juni 2012 - 14:31

    Jeanne:

    JE GAAT HET HALEN!!!!!
    nog even genieten en balen.
    Met in gedachten,
    wat staat me te wachten?
    J. zoef zoef...gr. J.

  • 09 Juni 2012 - 14:40

    Ella De Graaf:

    Hoi Johan,
    Ik wens je een goede aankomst en en nog betere thuiskomst zo te zien heb je heel wat kilo's verloren.

    Ik ga genieten van een vakantie in Griekenland want dit Nederlandse weer ben ik echt wel zat.

    Ik zie je weer bij Evean waar heel wat "oude" bekenden weer zijn ingehuisd.

    Tot dan, liefs, Ella

  • 09 Juni 2012 - 16:00

    Nelleke:

    Ha Johan, al je belevenissen bij gelezen want ik ben met F op 6daagse stop over naar Kaap Verdie geweest, all inclusive 5 * dus anders dan met 80 op een zaal, heerlijk uitgerust en op de terugweg over je heen gevlogen en gezien dat de zon scheen, qua sportiviteit ben je een inspirator en ik ga kijken of ik je website kan ontdekken,
    met de mooie teksten en spreuken
    nederland denemarken begint
    salut

  • 11 Juni 2012 - 14:55

    Joke, VP Uit Adám.:

    Beste Johan,
    Omtrent dat kruis alwaar je een steentje (lees: symboliek om al het oude, de lasten, achter je te laten) kunt achterlaten, staat na het dorp Rabanol. Alhoewel je eerst nog een doods, leeg qua mensen, door wilde honden beheerd dorp dient te passeren... Als je het boek van Shirley McLaine hebt gelezen, dan weet je precies wat ik bedoel. En wie weet, is het allemaal al zo veranderd, dat ik nu verouderde informatie doorgeef, haha!
    Na het kruis kom je op het hoogste punt van de Camino, en gaat Thomas (alwaar je ook kunt overnachten) je begroeten met zijn bel. Doet hij bij iedere fietser of wandelaar die langskomt. Ook doet hij dagelijks om 11.00 uur een vredesritueel met zwaarden. Is indrukwekkend. Nogmaals: het is 11 jaar geleden dat ik 'm gelopen heb. Alles is veranderbaar.
    Groetjes, Joke VP uit Amsterdam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Hospital de Órbigo

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 81656

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: