Zuid-Laren — Gasteren — Rolde - Reisverslag uit Rolde, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Zuid-Laren — Gasteren — Rolde - Reisverslag uit Rolde, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Zuid-Laren — Gasteren — Rolde

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

08 Augustus 2019 | Nederland, Rolde

Vanmorgen werd ik aangenaam verrast. Mijn gastheer (meneer ten Damme)is familie van Ellen ten Damme vertelde hij en hij speelde op een trekharmonika en vroeg of hij voor mij een nummer mocht spelen. Nou prima natuurlijk. Leuke verrassing.
Het was bij hun thuis min of meer verplicht dat alle kinderen 1 of meerdere muziekinstrumenten moesten spelen. Grappig hoor, ‘elk huisje heeft z’n kruisje’ en je ziet waartoe het kan leiden. (Ellen).

Nou de kop was er af, via een bospad weer op het Pieterpad gekomen, ging ik over het terrein van Dennenoord. Dit is een terrein waar in 1892 een toen geheten ‘krankzinnigengesticht’ is gebouwd. De krankzinningen zitten tegenwoordig in hun woningen ergens in Nederland ha ha en de bewoners daar heten nu, ‘mensen met een beperking’. Een enorm terrein, goed verstopt in de bossen, zoals dat toen altijd ging.
Zo liep ik Zuid-Laren uit via Schipborg en kwam ik in de groene natuur en heidevelden. De heide stond op veel plaatsen mooi in bloei. Het was een korte route vandaag, dus ik kon er rustig even van genieten. Via de Gasterse duinen kwam ik in Gasteren aan. Een klein Esdorp met een centrale brink en oude Saksische boerderijen. Wat een rust daar, erg prettig en tijd voor een bakkie.
Na Gasteren kwam ik op het Ballooerveld, een enorm uitgestrekt heide gebied. Het grootste woeste heide gebied in Drenthe, nooit bebost geweest, omdat het een geschikt militair oefenterrein is.

De kerktorern van de Petruskerk in Rolde, verwelkomt je al van verre. Maar ik moest 8 km door het rulle zand lopen, dus dat was best wel pittig en het ging niet snel. Ver weg, maar toch dichtbij zeg maar.
Rolde is tot 1807 de hoofdplaats van Drenthe geweest en telt maar liefst 3 Brinken. Volgens de boeken daar was Rolde het dorp van “Bartje”, ok het zal zo zijn. Overigens heeft Rolde net als Zuid-Laren op de 2e dinsdag in september een heuse paardenmarkt.
Om 14.00 uur was ik al in Rolde, heb nog even getreuzeld en toen toch mijn slaapadres maar opgezocht. Mevrouw was gelukkig thuis en ze zei, ga maar lekker douchen en doen. Geen probleem. Later hadden zich nog 2 gasten gemeld, maar omdat ze mij de 2-persoons kamer had gegeven, werden die weggestuurd. Ik vond het alleen maar fijn natuurlijk.
Vandaag maar even een verse maaltijdsdalade bij de groene groentenman gehaald, wel zo gezond toch?!
Nou morgen gaat de tocht naar Schoonloo...... fijne avond!
Johannes

• 08 Augustus 2019 - 17:00

An Fontijn:

Hallo Joost
    Was 3 dagen met Maurice fietsen in Enschede zo,n 150 km weggetrapt wat heel leuk was maar wat is het daar droog je zal het nog wel tegenkomen denk ik leuk al je ontmoetingen vooral als je daardoor weer aan vroeger moet denken geniet maar dan vergeet je de inspanning gr an

• 09 Augustus 2019 - 05:46

Kim:

Bartje bidt niet voor bruune bonen! Succes vandaag, jij met de benenwagen, wij met de paardenkrachten.

• 09 Augustus 2019 - 10:08

Gerard:

Hoi, stoere Noord-Hollander. De kop is er af, nu de staart nog haha!.
    De komende dagen worden wat onstuimig, hopelijk loopt de tocht naar Sleen wat door het bos.
    Succes en een gezellige rustdag op de zondag.
    Groet, Gerard