Broer Hugo en lopen van Hardenberg naar Ommen - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Broer Hugo en lopen van Hardenberg naar Ommen - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Broer Hugo en lopen van Hardenberg naar Ommen

Door: Johannes de Jong

14 Augustus 2019 | Nederland, Hardenberg

Hugo; bedankt voor jouw reactie. De Overijsselsche Vecht is een mooi water en slingert hier door het landschap. Er is hier veel toerisme. Leuk dat je mijn verslagen graag leest.
Vandaag losgekoppeld van Emmen, met de trein en de rugzak op weg naar startplaats Hardenberg. Vanaf de trein moest ik nog ruim 1 km lopen om op de route te komen, dus een extraatje.
De route was erg groen vandaag, bossen en prachtige weidegebieden in een glooiend landschap.
Onderweg kwam ik door het Esdorp Rheeze, een Orvelte-achtig, goed bewaard gebleven buurtschap wat naast prachtige huizen ook nog boerderijen in bedrijf heeft. Aanrader!!
Toen ik om de hoek ging zag ik Coert zitten, de man waarmee ik zaterdag gelopen heb. Hij was een dagje bij zijn moeder in Hardenberg geweest en daardoor lierpen we weer op dezelfde dagtocht vandaag. Samen gingen we verder en liepen door Boswachterij Hardenberg, een na 1930 door Staatsbosbeheer aangelegd productiebos (Diffelerveld). Hiermee was een ‘woesternij’ (Staring) omgetoverd in een aantrekkelijk landschap.
Bij het buurtschap Stegeren zijn we even van de route afgegaan om te pauzeren in een RUST, zelfbedienend oord met een prachtige tuin. In de verre omtrek was verder niets te krijgen, dus het was best druk daar.
Boswachterij Ommen werd ook wel de Sahara genoemd, omdat bos moest worden aangeplant om de stuifzanden te bedwingen.
Ommen zelf is een historische handelsplaats en zgn Hanzestad, gelegen aan de Vecht had het daarvoor goede mogelijkheden. Thans is het gebied zeer toeristisch en mijn gastvrouw zuchtte; ‘in de zomer wordt Ommen overgenomen door de toeristen’. Maar ja, daar zullen ze ook wel van profiteren.

Verder werd ik vandaag en gisteren opgeschrikt doordat twee slaapadressen af gingen bellen, zodat ik komende zondag en maandag geen plek had in Zelhem en Braamt. Dus ik ben direct aan het bellen geslagen en voor Zelhem heb ik gelukkig een ander adres gevonden en in Braamt had de gastvrouw zelf voor mij een vervangend adres opgezocht, erg lief natuurlijk. Dit is wel een risico als je ruim van tevoren alles gaat boeken. Het zijn allemaal goedwillende mensen die meewerken aan Vrienden Op De Fiets.

Vandaag was ik om 14.35 uur al in Ommen en mijn gastvrouw had aangegeven dat ik pas rond 17.00 uur terecht kon. Dus dat werd even treuzelen, boodschapje doen etc.
De kamer waar ik nu zit lijkt net verlaten te zijn, door, naar ik aanneem haar man, maar nee, door haar ouders hoor ik net. De PC staat nog in de aanslag, de wereldbol staat paraat en de boeken liggen nog hoog opgestapeld. Af en toe wordt ik opgeschrikt door een van de penduleklokken, die vredig tikken en op tijd hun uren slaan. Een Roald Dahl achtig gevoel krijg ik erbij. Mevrouw vertelde mij de familiegeschiedenis, deze kamer werd jaren door haar ouders bewoond. Nou de sfeer is goed bewaard gebleven. Bijzondere plek weer.

Groet en morgen loop ik naar Hellendoorn.

• 14 Augustus 2019 - 18:43

Jan En Fien:

genoten van je verslag. Wat toevallig dat je Coert zag zitten en dat jullie vandaag samen op konden trekken. Ik ben gister even op kraamvisite geweest bij de buren. Alles gaat daar goed en een mooi kindje. Veel plezier op je tocht naar Hellendoorn.
    Op mijn telefoon zie ik dat het vannacjht en morgen tot 5 uur in de middag regent Hoop op beter weer in het oosten van het land.

• 15 Augustus 2019 - 14:14

Gerard:

Hoi Johannes,
    Ging dat losmaken van Emmen een beetje, of proef ik enige weemoed?.
    Schrikken dat een geplande overnachting uitvalt, ben ik niet van je gewend.
    Doorgaans ben je volledig in control of gaan de jaren toch een beetje tellen haha!.
    In de bewuste omgeving staan overigens vele hooischuren, dat slaapt lekker rustig en zacht.
    Het weekend bereik je de rustige omgeving Achterhoek, dat zal je goed doen!!.
    De helft van je tocht is dan bereikt, een prestatie.
    Groet, Gerard

• 16 Augustus 2019 - 05:46

Kim:

Mooi dat je al op de helft bent pap! Ik ben weer bij met lezen, na het internet een kleine week links te hebben laten liggen. Succes op de tweede helft!