Als een echte Pelgrim op stap - Reisverslag uit Solignac, Frankrijk van Johan Jong - WaarBenJij.nu Als een echte Pelgrim op stap - Reisverslag uit Solignac, Frankrijk van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Als een echte Pelgrim op stap

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

28 April 2012 | Frankrijk, Solignac

Na afgelopen maandag had ik even geen internet beschikbaar. Ik zit nu in Brantome ergens in de Dordogne. De regen is nog steeds overvloedig aanwezig. Soms veranderen de looppaden in het bos in kleine kolkende riviertjes. Maar goed met enig beleid weet ik dat steeds weer te omzeilen. Daar ik geen bootje mee heb wroet ik mij door het bos.
Ik ontmoet heel aardige mensen, met name in de Chambres 'd Hotes. Zo belande ik in een prachtig huis bij 2 heren die beide professioneel orgel en pianospeler zijn. Het huis heeft trekjes van mijn huis, maar dan nog veel mooier. Er was weer een reddende engel bij het Office de Tourisme in Solignac. Ze heeft voor mij een aantal zaken geregeld en ik kreeg een kopje koffie. Zij vertelde dat zij een boerendochter was, nou toen was de 'klik' snel gemaakt natuurlijk. Toen kwam er nog een Belg binnenlopen, we noemen hem Rudi. Hij loopt 50 km per dag. Ik vroeg of hij gek was, maar hij vertelde een getraind Marathonloper te zijn. Hij ziet zijn loop naar Santiago als een wedstrijd. Nou ik zeg, ik doe niet mee, ga je gang, maar probeer ook te genieten. Ook werd ik een keer opgehaald door een Franse mevrouw. Ze heeft met haar man een klein landgoed op het platteland. Ze wilde alles van me weten en hield haar man in de keuken, ja ik hou niet van koken zei ze. Ik dacht, maar wel van lekker kletsen.
Mevrouw woont in Parijs en woont 5 maanden per jaar op haar landgoed en doet Chambres 'd hotes om mensen te ontmoeten want haar vrienden wonen in Parijs. Afgelopen nacht zat ik in een hotelletje met een zeer deprimerende kamer, net als het plaatsje overigens. Ik droomde van de depressies van Herman Brood, ja zo erg was het ha ha.
Vandaag 34 km gelopen en Kim kwam mij ophalen en nu zitten we even met ons vieren in Brantome. Zoon Joeri gaat 4 dagen met mij meelopen. Daarna ga ik echt alleen verder naar Santiago.
Het lopen met een rugzak op de nek van 17 kg is nog wel een uitdaging. Het gaat elke dag beter gelukkig. Alles went en ik weet steeds beter hoe ik dat ding moet opbinden en dat scheelt. Het is wel bijzonder dat ik onderweg ook mensen tegenkom die me spontaan de hand komen schudden. Ja het lopen naar Santiago maakt kennelijk veel los. Met een paar zinnetjes Frans kan ik me redelijk redden en anders hebben we nog de Lichaamstaal hoor. Volgens Willem de Ridder is dat 70% van onze communicatie, dus daar kom je ook ver mee.
In dit Franse deel van de tocht kom ik nog weinig collega lopers tegen, maar ik weet dat de meeste pas bij de Spaanse grens starten, dus daar zal het zeker heel anders gaan worden. Ik ben nu nog veel meer op mezelf aangewezen en dat gaat best goed. Vandaag nog even een Skype met Tomas gedaan, leuk hoor. Dat ventje denkt ook, waar zit opa nu helemaal. Later gaan we dat allemaal aan hem vertellen.
Nou het was een lang verhaal vandaag, omdat het even duurde voor ik op het net kon.
Jan, beterschap gewenst. Verder bedankt voor de leuke reacties. Ik vind het echt leuk als mensen een reactie sturen, ook al kan ik die niet dagelijks bekijken.
Lieve vrienden, familie, collega's ik ga morgen weer verder naar het zuiden en hoop vrijdag in Bergerac te zijn. In totaal heb ik nu zo'n 175 km gelopen. De kop is eraf zullen we maar zeggen.
Tot schrijfs en ik heb nu zoveel inspiratie, dat ik al 7 verhalen heb voor mijn boek. Leuk hoor. Ruimte in de kop maakt plaats voor fantasie en zicht op details waar je anders langsheen vliegt.
Liefs en groeten.
Johan

  • 28 April 2012 - 20:48

    Frea:

    Hoi pap, Tomas snapte er inderdaad niks van... hij vond het blijkbaar heel normaal dat jij daar op het beeld stond! Gek idee dat je de komende 2 maanden helemaal alleen gaat lopen (na dit weekje met Joeri dan). Succes en hopelijk heb je goede zin! Maar als ik je verhaal lees, zit dat wel goed.
    Liefs Frea

  • 28 April 2012 - 21:19

    Desiree Fonk:

    Hey Stoere pelgrim,
    Wat leuk om je verhalen te lezen en zo een beetje mee te kunnen genieten.
    Je hebt al 175 km gelopen met en 15 kilo zware rugzak en bijzondere ontmoetingen met een boerendochter, een praatgrage Parijse mevrouw, verschillende reddende engeltjes en ja...ook Rudi (inderdaad een gek dat hij 50 km per dag loopt). Een mooie start van deze tocht, geweldige belevenissen heb je alweer meegemaakt, bijzonder! Goed te lezen dat je ook tijdens deze enorme inspanning en uitdaging ook intens geniet, juist van de details. Nou Johan, succes en vooral veel plezier. Fijn dat Joeri met je meeloopt de aankomende dagen. Groet en tot volgende keer, Desiree

  • 28 April 2012 - 22:04

    Karlijn:

    Johan,

    Wat fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat je leuke dingen meemaakt. Wat een verrijking zo
    'n reis. Geniet van je dagen met Joeri! Wij sturen jullie een Drents zonnetje.

    Veel plezier en geniet avonturier.

    Liefs, Karlijn

  • 28 April 2012 - 22:06

    An:

    joost ik volg je op de voet en geniet
    van je verhalen zorg goed voor jezelf
    zet hem op hier alles oke
    groetjes van ons allemaal de fontijntjes an


  • 28 April 2012 - 22:17

    Vincent:

    Run Forest run!! anecdote uit Forest Gump.. Zie het al helemaal voor me Johannes, lange baard en een kolonne Europeanen in je voetsporen.. Erg mooi voor je dat je je ritme langzaamaan begint te vinden en dat je geniet. Hoop dat Joeri de blarenpleisters bij de hand heeft voor vijf dagen op de benenwagen. Heel veel wijsheid en vooral plezier. Liefs

  • 28 April 2012 - 22:32

    Herman En Trudy:

    Hoi Johan, gezellig dat je even een paar dagen gezelschap hebt...en toch ligt de echte uitdaging (denk ik) en confrontatie met jezelf in het volledig aangewezen zijn op jezelf. Zo te horen gaat dat je heel goed af en heb je al een half boek in je hoofd. Veel plezier nog en we sturen wat Hollandse zon naar het zuiden!

    Herman en Trudy

  • 28 April 2012 - 22:39

    Petra:

    Het is wederzijds dat het leuk is een bericht van jou te lezen. Het weer in Wehe was vandaag ook zeer herfstig. Lopen met regen is nieuwe heel fijn. Hopelijk loop je meer naar het mooie weer toe. Leuk om te lezen dat de mede aarde bewoners goed voor je zorgen. Gezellig zeg dat Youri een paar dagen met je mee gaat lopen..Dat boek van je, dar ben ik nu al benieuwd naar...Veel loop plezier!!!! :-) groetjes Petra

  • 29 April 2012 - 06:56

    Miranda:

    Hallo Johan,

    Al 175 km gelopen nou ik doe het je niet na.
    Wat fijn dat je zoon een stuk met je meeloopt gezellig.
    Volgens mij vermaak je je best met al die mensen om je heen die je aanspreken met al hun mooie verhalen.
    We zullen je blijven volgen en volgens mij wordt het een heel dik boek.
    Ben erg benieuwd. Groet Miranda

  • 29 April 2012 - 07:10

    Evelien:

    Lieve Jojan.

    175 km door weer en wind, zware rugzak, is vind het nu al een topprestatie. Leuk je verhalen te lezen. En super dat Joeri een stukje met je mee gaat lopen, geniet er maar lekker van. Hij draagt zelf zijn rugzak of doe jij dat.......
    Ik wens je nog veel wandelplezier en hopen dat het zonnetje gauw op je gezicht mag schijnen.

    Liefs Evelien.

  • 29 April 2012 - 07:26

    Louise:

    Johan je moet maar denken..na regen komt zonneschijn.
    Groeten andré en louise

  • 29 April 2012 - 08:19

    Marianne G:

    Hee Johan, Het gaat heel goed op je tocht lees ik hier. Super! Overigens zeg je dat de meeste mensen pas in Spanje starten, dus ik neem aan dat je nog heel veel mensen zult ontmoeten onderweg. Genoeg verhalen voor je boek, zullen we maar zeggen. Hopelijk laat het zonnetje zich de komende tijd ook wat vaker zien. Veel plezier met Joeri en ik wacht nu al in spanning op je volgende verhaal! Groetjes, Marianne

  • 29 April 2012 - 09:37

    Jeanne:

    joost, Wel interessant voor die mensen daar,als er zo,n pelgrimspad langskomt.Allerlei mensen met levensverhalen.
    Ook voor jou.
    J.&J.Dapper samen verder.
    Jeanne


  • 29 April 2012 - 09:37

    Jos:

    Hoi Johan,
    Wat goed man, 175 km. Ze zeggen altijd dat de eerste en de laatste week het moeilijkst zijn. Dus nu wordt het nog leuker!
    Geniet van alle ontmoetingen en belevenissen dat kunnen ze je nooit meer afnemen!
    Ben het eens met Marianne zie nu alweer uit naar je nieuwe bericht.

  • 29 April 2012 - 09:42

    Leo:

    Dag Johan,

    Mooie verhalen man, dapper dat je al zover bent en er zo leuk over verteld temidden van alle ontberingen.

    Succes,

    Leo

  • 29 April 2012 - 09:47

    Nelleke:

    zo'n gastvrouw die logies biedt voor de verhalen, kan ik me voorstellen, laatstelijk idem 3 nachten in een b&b buiten groningen verbleven, waarbij de dame ook nog geweldig vegetarisch kookte! inmiddels staat de caravan in egmond aan zee en als de lucht verheldert ga ik daar straks thee drinken; heerlijk dat jouw fantasie nu zijn ruimte pakt; salut

  • 29 April 2012 - 10:08

    Theo Vleeshhouwer:

    Ik volg jou, Johan, met grote belangstelling. Onze kleinzoon - 23 jaar en op de Hogeschool van Amsterdam afgestudeerd als maatschappelijk werker - komt vanavond terug van zijn 'avontuur', namelijk een halfjaar India gewerkt met straatkinderen. Hij vond dat hij na zijn studie iets terug moest doen voor de mensheid, zoals jij ook vast met hogere bedoelingen aan je tocht bent begonnen. Wederom wens ik je heel veel succes. Fijn dat er nog mensen zijn die zulke dingen durven te ondernemen. Mazzel een broge man van Theo V.

  • 29 April 2012 - 15:50

    Ella De Graaf:

    Het gaat lekker Johan, de kale kop is er af.

    Liefs, Ella

  • 02 Mei 2012 - 21:49

    Jeanne:

    joost,leuke foto van broer en neef,maar als ik je zo zie met die grote zak op je rug, man ik heb nog nooit zo,n grote rugzak gezien.Mooi dat er straks wat minder in zit.Kom je in die streek ook wel eens auto,s tegen?
    Je moet wel goed eten hoor,op zo,n barre tocht, anders kom je terug als(bocht).Sukses!......xxx Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 81548

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: