Cruz de Ferro + foto - Reisverslag uit Molinaseca, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu Cruz de Ferro + foto - Reisverslag uit Molinaseca, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Cruz de Ferro + foto

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

11 Juni 2012 | Spanje, Molinaseca


Vandaag Cruz de Ferro ontmoet en het Boedhabeeldje wat ik van Petra du Pont heb gehad bij het kruis gelegd.
Het stopte onmiddelijk met regenen.
Het was een zware tocht naar Cruz de Ferro, maar ook daarna. Ik zat echt in het hooggebergte, wind, kou, regen en dan opeens weer de zon met prachtige vergezichten. Het blijft indrukwekkend zo hoog op de wereld te lopen.

Dinsdag 2e klavertje 4 in Spanje gevonden! Nou gevonden? Nee, ik liep met een Pools meisje te praten en opeens stond daar een klavertje 4 mij aan te kijken, nou ja, toen maar snel geplukt natuurlijk.

Het blijft onderweg een weg van de ontmoetingen. Ik heb gesprekken met met mensen over de gehele wereld, beetje Engels, beetje Duits (liever niet) beetje Spaans en verder zwabberen met armen en benen en je krijgt de prachtigste bieren voorgeschoteld ha ha. Gemiddeld slaap ik in de Refugio voor 6 euro per nacht en een Pelgrims menu ( 3 gangen, kost vaak 9 euro, waar vind je zo´n luxe toch?

Ja ik denk dat De Weg ook heel erg staat voor De Ontmoeting. Gisteren een Fins echtpaar ontmoet. Vandaag een Pools meisje van 18 jaar die alleen de Camino loopt. En vanmorgen al eerder een Italiaans meisje van 27 jaar, die vertelde dat ze vanaf haar 14e jaar al aan het reizen is. Ze heeft in Parijs en Amerika gewoond, in Mexico en woont nu in Spanje en overweegt naar Brazilië te gaan. Ik zei, heb je niet behoefte aan meer stabiliteit? Ja zei ze, soms wel, maar als het te lang duurt wil ik weer op reis. Ja, eigenlijk is het met mensen die altijd maar stabiliteit hebben zo, dat ze wat meer onzekerheid willen, maar als ze dat hebben willen ze vaak weer snel terug naar rust en zekerheid. (voer voor een verhaal denk ik).

Er staan nog 2 spectaculaire hoge bergen op mij te wachten en daarna is het een kwestie van uitlopen.
Mijn been doet het goed. Ik heb een echte Opa stok gekocht om een beetje als 3e been te fungeren en ja dan ga ik het redden hoor.
Woensdag de 1e uitdaging. Ik heb besloten het stuk van 60 km in 3 stukken te hakken, waardoor ik de inspanning beter hoop te verdelen.
Het kost me dan wel een dag extra, maar het zij zo.

Mijn gezondheid is erg goed, dus dat helpt enorm mee. Soms speelt mijn rechter kleine teen nog op. Zo klein als hij is, kan hij toch verrekte veel pijn doen. Maar goed ik moet toch wat te zeuren hebben hè.

Nou mijn hele rechtervoet ga ik vandaag maar eens flink masseren, want daar zit best wat kramp in. Vandaag (dinsdag) daarom maar korte tocht gemmaakt van 20 km. Onderweg 2 nieuwe rubberen doppen gekocht voor mijn wandelstok, want gister bleef de 1e al in de modder vast zitten, vervelend, maar ja.

Nou ik ga weer verder en ik hou je op de hoogte.
Gek dat Jocelyn D. niet reageert he jos, ze vond het toch zo geweldig?
Nou ja, w.s. Achmea verbod. ha ha.

Ik sta verbaasd van de leuke reacties die ik krijg en de betrokkenheid. Het is ook wel erg bijzonder als je onderweg bijv. 2 Braziliaanse dames met hun vader tegenkomt, ik heb ze 10 minuten gesproken. Kom ik 3 dagen later 1 van hen weer tegen en doet ze alsof ik hun beste vriend ben en dat ze aan me gedacht hebben etc. Ik weet dat is hun kultuur, maar toch, leuk. Daarentegen kom je ook veel Koreanen tegen hier en om daar maar een tikje van emotie te krijgen, moet je ze volgens mij eerst 10 weken in een bloedhete sauna zetten. Nou ja en alles wat er tussen zit. Korte contacten duren soms 10 minuten, maar de doorwerking is dat je mensen daarna nog 3 weken lang ziet en zwaait etc.
Op die manier heb je straks in Santiago vanzelf een soort ontvangstkomitee ha ha.

Vandaag zit ik in een soort Pelgrimshospitaal, buiten bij een kerk hebben ze allemaal cabines gemaakt voor 2 personen. Mannen bij mannen natuurlijk, tenzij je aan kan tonen dat je getrouwd bent.
Als je wilt kun je elke avond in elk stadje naar een Pelgrimsmis. Ja, de kerk speelt er leuk op in hoor.
En toch. .... Het heeft ook wel wat

Liefs en kus allemaal tot volgende keer.

Johannes of Johan of Joost of hoe je me ook wil noemen daaag.

  • 11 Juni 2012 - 17:09

    Judith:

    Hoi Johan,
    Wat super allemaal. Natuurschoon, ontmoeting en een sterk lijf. Het klinkt als muziek in mijn oren. Hopelijk brengen de hoogste bergen je de meeste verwondering zodat je die kleine teen niet voelt zeuren. Succes!

  • 11 Juni 2012 - 17:29

    Hans B:

    Johan, sterkte met de nog 2 hoge bergen en succes met je derde been. Vanaf nu zit ik in Hongarije en daar kan ik je reis niet meer volgen. Veel voldoening wens ik je als je in Santiago aan komt. Daarna kom ik je weer eens opzoeken.
    Bye.

  • 11 Juni 2012 - 17:57

    Nel Prins:

    Ha die Johan,
    Als je het niet erg vind blijf ik je maar gewoon Johan noemen, tenzij je voorkeur hebt voor een andere naam. Grappig om te merken dat er verschillende namen in omloop zijn.
    Nou ja, zolang je zelf maar weet wie je bent en waar je naar toe wilt, toch?
    Fijn dat het al op schiet en dat je been niet al te zeer doet. Behandel je benen maar met liefde (lekker insmeren en zo), ze hebben je al bijna 60 jaar gedragen en nu nog deze inspanning!!! Dat verdient een bloemetje (of een klavertje vier).
    Bon voyage en heb het goed.


  • 11 Juni 2012 - 19:26

    Jeanne:

    groot gelijk van die opa stok
    pa en mam hebben het voorgedaan,en uiteindelijk ben je ook een echte opa.
    Ik vind het wel knap,dat je zolang van huis en haard kan.
    Maar al doende leert men.
    x Jeanne

  • 11 Juni 2012 - 19:43

    An:

    hallo joost daar ben ik weer zondagavond in kruispunt zijn er reportage,s over de camino de laatste keer ging het over cruz de ferro de meeste mensen waren daar zeer emotioneel omdat ze daar als ,t ware hun problemen wat de doel van reis vaak is van hun af gooien door middel van een steentje of iets anders dus ik heb gezien war je was joost als ik je een tip mag geven je mag van mij vast je haar laten groeien verder hier alles oke de laatste loodjes kunnen nog zwaar zijn zet hem op heel veel groetjes doei doei

  • 12 Juni 2012 - 07:07

    Petra G:

    Topper die je bent!!
    Sterkte met de twee bergen die je nog moet doen.....doe voorzichtig!
    Groetjes en veel plezier, Petra G

  • 12 Juni 2012 - 12:32

    Barbera:

    Johan, wat zie je er toch slank, gezond, ontspannen en gelukkig uit! Nu nog even de 2 laatste bergen overwinnen....sterkte met al je benen en tenen en tot gauw! Dikke kus Barbera

  • 13 Juni 2012 - 11:33

    Marianne G:

    Hey Johan,

    Rustig aan, hoor! 2 bergen is niet niets en als je het nodig hebt, moet je gewoon nog een extra dag inlassen. Geniet nog maar van alle ervaringen en ontmoetingen. Als je terugbent, val je zo weer in je oude routine, dus pluk de dag!

  • 13 Juni 2012 - 12:23

    Franklin:

    Indrukwekkend hoor! Zo te lezen ben je echt de hele wereld al tegengekomen...al die mensen, culturen, gebruiken/gewoonten.
    Succes met je missie en all the best!

    P.S: al Spaanse thuiszorgbedijven in de aanbieding gezien?

  • 13 Juni 2012 - 16:03

    Yvonne B:

    wat een prachtreis ben jij aan het maken Johan! Fijn dat deze droom eindelijk uitgekomen is!

  • 14 Juni 2012 - 21:40

    Maurice:

    Hoi ome Joost, want zo noem ík je dan meestal! Haha grappig te lezen van die Brazilianen en Koreanen...klopt als een bus, ook mijn ervaring aan boord. Je kunt zo de lucht in na deze ervaring, grapje! Maar ook die Koreanen kunnen persoonlijk worden...moet er alleen idd meer moeite voor doen, zeg maar (fonetisch) "anjong-a-zéjo", ontdooien ze gelijk...geen sauna voor nodig haha (betekent goedendag) . Groeten weer en succes!

  • 20 Juni 2012 - 05:45

    Petra :

    Hey Johan,
    Beetje late reactie, maar wat bijzonder dat je de boeddha bij het kruis hebt achtergelaten. Als het goed is, heb je al je zonden (en die van mij misschien ook wel een beetje...) van je afgelegd!
    Nou Johan, keep on walking en geniet!
    Petra Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 81552

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: