Boerenlandschap in de Bergen en Danny - Reisverslag uit Ferreirós de Abaixo, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu Boerenlandschap in de Bergen en Danny - Reisverslag uit Ferreirós de Abaixo, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Boerenlandschap in de Bergen en Danny

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

16 Juni 2012 | Spanje, Ferreirós de Abaixo

Het is heel bijzonder, maar het klimaat in Galicië heeft zeer veel gelijkenis met Nederland. Wind, regen, erg groen buiten, wolken en stukjes blauwe lucht. (als het niet regent zoals vanmorgen de hele tijd)
Wat anders is, zijn de bergen en de boeren die hier in dit gebied leven. Ja, mooi en het ruikt ook erg vertrouwd. Maar altijd berg op of berg af. Het moeten echt sterke mensen zijn.
Je ziet dat ze de koeien hier meestal binnen houden (zwart-wit melkvee) het andere vee loopt wel buiten met een bel aan de nek. Het land wordt gescheiden door stenen muurtjes, net als in Engeland en Ierland.
Gisteren naar SAMOS geweest, 16 km omgelopen om in een klooster te kijken. Echt prachtig hoor, muurschilderingen etc. en enorm groot.´s avonds naar de Pelgrimsmis, tja dat hoort er zo af en toe een beetje bij hoor.
Ik word enige dagen vergezeld door (kleine Denis) een man uit Canada, die daarnaast nog eens uitstekend Spaans spreekt, en dat is fijn soms.
Hij is heel intelligent, maar heeft een minderwaardigheidscomplex over zijn lengte (1,62 ). Ik heb hem gezegd dat hij moet gaan internet daten, want hij wil wel graag een partner. Hij komt uit Frans Canada, dus spreekt, Frans, Engels, Spaans (vorige vrouw) en beetje Italiaans.

Voortgang van mijn tocht naar Santiago is voorspoedig. Als alles goed gaat kom ik woensdag of donderdag (20 of 21)in Santiago aan.
Dan wil ik eigenlijk nog wel naar Finisterre lopen (88 km in 3 of 4 dagen). Daar moet je je kleren verbranden van de Camino. Daarna met de bus terug naar Santiago en dan dinsdag 26 juni als het lukt met de bus naar Nederland 28 uur). Nou dan even paar dagen bijkomen en in de week van 3 juli weer langzaam aan het werk.

Nog even niet aan denken hoor, maar goed, dankzij het werk kan ik mij ook deze reis permitteren.

Nou voor nu weer even het laatste nieuws. Groetjes uit Spanje, beter gezegd Galicië, want zo willen ze hier genoemd worden.

Liefs en groeten vanuit de Camino de Santiago, 16 juni 2012
Johan

  • 16 Juni 2012 - 16:50

    Jeanne:

    Het lijkt verslavend, nog even drie-vier dagen erbij doen.
    gaan sommigen mensen ook nog retour te voet. Tja ,het zal wel vreemd zijn de eerste dag niet lopen.
    je hoofd zal wel volzitten met indrukken ,goed dat je het opgaat schrijven, als losmiddel.
    Ard-jan gaat morgen 60km. lopen voor Kika pff... Tot schrijfs xJeanne

  • 16 Juni 2012 - 17:53

    Nel Prins:

    Ha die Johan,
    Leuk he, die verschillende mensen om mee op te lopen?
    Wel jammer dat ze daar de koeien ook al binnen houden. Er is daar ruimte voldoende zou je zo zeggen. En de melk is dan ook lekkerder. Het vlees trouwens ook.
    Denk je dat het je gaat lukken om de kleding van deze reis te gaan verbranden? Een mooier souvenir is er niet zou ik zo denken.
    Misschien als je met veel zorgen en/of problemen aan deze reis begonnen bent, dan heeft het natuurlijk wel iets symbolisch, dat verbranden.
    Wegen ze trouwens zwaar de laatste loodjes? Of kom je nu pas goed op gang?
    Johan, blijf het ene been voor het andere zetten, geniet ervan en heb het goed.

  • 16 Juni 2012 - 19:07

    Reinie En Ardy Uit :

    Wat een tocht zeg Ciel lekker in Turkije en wij Gemiddeld 5 km per dag als het droog is....Toch wel leuk dat wij je een beetje in de gaten kunnen houden !! Noch extra sterkte gewenst de laatste loodjes en tot ziens , groetjes uit de Achterhoek

  • 16 Juni 2012 - 19:30

    Karlijn:

    Wat een ervaringen en leuk om alles na onze vakantie terug te lezen. De laatste loodjes, het schiet al op! Succes, geniet en veel plezier.

    Liefs, Karlijn

  • 16 Juni 2012 - 20:41

    PdeG:

    Topper ben je!

    Stoer dat je na Santiago nog wilt doorlopen..zou geen wandelschoenen meer kunnen zien.....

    Valt me wel een beetje tegen dat je niet lopend terugkomt....:)

    Geniet, geniet, geniet....en heerlijk toch dat je straks weer lekker aan het werk kan!

    Groetjes, Petra de G

  • 17 Juni 2012 - 01:55

    Kim:

    Hoi paps, ik ben vandaag aangekomen in de VS en heb hier mijn eigen ontmoetingen. Was net eten in zo'n lokale "diner" en dan zijn ze zo heerlijk hier in het zuiden: alles is sweethart voor en na. Het is ook lekker kneuterig: geen sfeerverlichting, allemaal bruine meubels en ouwe meuk. Maar dat maakt het authentiek voor de VS. Gek genoeg heb ik dat liever dan een gestylde hippe tent. Ik voel me gelijk weer helemaal thuis... ondanks dat het mijn eerste bezoek aan Virginia is. Jammer dat Danny een minderwaardigheidscomplex heeft over zijn lengte. Misschien moet je hem erop wijzen dat Napoleon ook een klein mannetje was (en nog wel meer dictatoriale wereldleiders trouwens, dat geeft toch te denken). Ik denk dat internetdaten niet helpt, zolang hij zich minderwaardig voelt door zijn lengte. En dat terwijl het mensen waarschijnlijk nauwelijks uitmaakt hoe lang hij is, als ze eenmaal gezien hebben dat hij als persoon de moeite waard is!

  • 17 Juni 2012 - 05:34

    Anita:

    Nou Johan, de laatste loodjes he? Nog even volhouden. Leuk al die mensen die je hebt ontmoet, een tocht om nooit te vergeten he? Nou ik hoop, dat je alles tot een goed eind brengt en ik zie je gauw in Nederland.

    Liefs,
    Anita

  • 17 Juni 2012 - 09:13

    Nelleke:

    een hele stevige bries waait alles schoon en verdrijft de wolken, grappig dat landschappen zo ver uiteen op elkaar lijken, kom je ook dubbelgangers tegen van bekenden? dat heb ik wel vaker....
    lag gister bij klankconcert tussen velen, cadeau van 50jarige aan vrienden, de snurkgeluiden ontstonden vanzelf en ik moest denken aan jou en je slaapzaal ervaringen; het samen delen geeft verbinding en ik kan me voorstellen dat je omtrent 'loslaten' ideeen ontwikkelt, het is de weg die telt en vormt en wijst ( en soms krijst) en dan weer (glim) lacht, mooi idee
    finistere, de plaatsnaam alleen al:
    fini en ster
    en de blik op de zee
    salut

  • 17 Juni 2012 - 12:46

    Maurice:

    Hoi ome Joost,
    Moest gister aan je denken bij het weer van het 8 uur journaal, toen werd nml Galicië genoemd...en dat het daar zo'n slecht weer was...sterkte dus, maar het heeft waarschijnlijk ook wel wat?!
    Hier is het wisselvallig en waait het vooral hard en veel, met vele indrukwekkende wolkenhemels...práchtig! Geniet nog lekker van die laatste (...) km's. Enne, houdt wel een setje kleding achter als je de hele boel gaat verbranden...loopt zo fris...en alle koeien geven spontaan slagroom...hahaha ;-D

  • 17 Juni 2012 - 13:47

    An:

    hallo joost daar ben ik weer wat ik zo grapig vind dat als jij koeien of landerijen zietje gedachten terug gaan naar je roets zo zie je maar je afkomst verloochend je nooit als je naar finisterre loopt noemen ze dat ook wel het einde van de wereld wie kan zeggen dat hij daar geweest is jij dus ik ga nu nog even naar de nesserkermis tobbetje steken ietsje dichterbij ha ha groetjes en zet hem op

  • 18 Juni 2012 - 07:00

    Jos:

    Wel die Danny mag 20cm van mij hebben dan houd ik nog 1.84cm over! Super om zo snel al in SdC aan te komen. Steek maar een kaarsje op voor PartiCura (niet dat dat nodig is hoor!!). Heb je gezien dat je verslagen al bijna 17.000 keer zijn bekeken, en voornamelijk in werktijd, ha,ha.
    Succes met het laatste stukje en goede aankomst!

  • 18 Juni 2012 - 10:16

    Marianne G:

    Hoi Johan, Nog niet aan werken denken, hoor! We redden het hier prima! Probeer niet te ver vooruit te denken en vooral te genieten van het moment, want voor je het weet, zit je hier weer op kantoor...

  • 18 Juni 2012 - 12:53

    Trudy:

    Hoi Johan, afgelopen weekend met Ceciel 2 etappes van het Pieterpad gelopen...poepoe....Ons respect voor jou is alleen nog maar toegenomen, wat een klasse om elke dag maar weer de benenwagen te nemen en met je spullen op je rug naar een volgende stek te gaan! Hoezo 6 km omlopen voor een klooster....:-)

    Groet, Trudy (en Herman)

  • 18 Juni 2012 - 19:36

    Nelleke:

    bijzonder allemaal Johan! gister net een verhaal gehoord van een kennis die de caminio een keer gefietst (en terug) en gelopen heeft en als pensionada nu een paar keer per jaar een paar weken als vrijwilliger meewerkt met koken en schoonmaken in een spaans verblijf langs de route, ze is net terug en gaat in september weer. salut

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Ferreirós de Abaixo

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 81654

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: