Aankomst Santiago kwestie van tijd!! - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu Aankomst Santiago kwestie van tijd!! - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Aankomst Santiago kwestie van tijd!!

Door: Johannes de jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 Juni 2012 | Spanje, Pedrouzo

Over minder dan 24 uur sta ik te zwaaien op het plein voor de Kathedraal van Santiago de Compostella.
Spannend hoor, al die mensen die allemaal naar dat ene plekje op deze aardkloot willen.
Dan vraag je je toch af, waar staat dit voor? Waarom willen zoveel mensen deze plek bezoeken, een opoffering doen om minimaal 100 km te lopen ( de meesten veel meer) om naar deze plek te gaan?

Mijn idee is dat het gevoel van saamhorigheid een belangrijke drijfveer is voor veel mensen. Naast de sportieve prestatie is het vooral de geweldige ontmoeting tussen mensen uit alle landen van de wereld die hier zonder enig gevoel van verschil tussen ras of soort met elkaar omgaan en bezig zijn met eenzelfde doel wat hun verbind.
Misschien wel een beetje het "elfstedentocht" gevoel. En de religie natuurlijk, het heeft uiteindelijk een Katholieke oorsprong.

Tegelijkertijd merk je dat veel mensen ook bezig zijn met hun eigen proces van verandering, nieuwe weg inslaan, nieuwe inzichten verwerven. Of religieuze beleving van de tocht, waar ook wel een flink sausje katholieke marketing aan hangt.

Ik ga proberen voor de lezers een prachtige foto van Santiago te maken en die komt dan uiteraard in het fotoboek, wat er ook best al leuk uitziet toch.

Vandaag een Amerikaan ontmoet die 59 jaar is, gepensioneerd, heel veel reizen maakt en voor de verschillende reizen de daarbij behorende vriendin uitzoekt (hij heeft er twee). Hij had een rugzak van 28 kg op zijn rug!! Dan is mijn 17 kg toch nog maar een schijntje hè. Hoezo te veel op de schouders nemen. Hij wil nog dit en nog dat en zus en nog zo. Ik zei man je hebt het nog drukker als met werken. Tja, die gedrevenheid van die Amerikanen hè, daar wordt je soms wel een beetje gek van. Leerzaam.

Nou, de kleine teen van mij is het een beetje zat om altijd maar krap voor in mijn schoen te zitten, dus die speelt lekker op en dat doet een beetje au au (is er een dokter in de zaal?) Daarnaast vandaag mijn eerste blaar opgelopen op mijn voet zelf, omdat ik mijn sok niet goed had zitten. Balen, want dan kom ik kreupel in Santiago aan. Ik hoop niet dat de KRO net opnames aan het maken is. Ha ha.

Ik ben toch wel trots hoor met die 1580 km lopen. Daar komt nog 88 km bij. Vannacht probeerde ik de hele reis een beetje terug te halen, nou, dan lig je wel een uurtje wakker hoor. Goh wat is er veel langs gekomen. ... Dat zal ik voorlopig nog wel even in het hoofd hebben.

Bijzonder, gisteravond kwam ik een vrouw tegen die ik ergens in Frankrijk ook tegengekomen was, maar die ging toen een andere route. En nou kom je elkaar gewoon weer tegen tussen al die mensen. Hoe is het mogelijk hè. Ik ben er niet zo happig op, want ze is een beetje vreemd, maar het gaat om het feit dat je op de route iedereen steeds weer tegenkomt. Dat zal morgen wel helemaal een groot hallo hallo hallo worden ha ha.

Nou ik ga me maar weer wijden aan de dagelijkse zaken, wassen, eten, slapen, voeten verzorgen en internet bijwerken.

Liefs en groeten Johan

  • 20 Juni 2012 - 15:16

    Nelleke:

    chapeau ....alles blijft vast scherp op je netvlies morgen zodat je er over kunt verhalen, salut

  • 20 Juni 2012 - 17:37

    Herman En Trudy:

    Jeetje Johan, het gaat dan toch echt gebeuren morgen!! Klasse dat je het hebt volbracht.....en zoveel meer dan die 100 km ( wat zegt dat over jou :-))
    Veel plezier bij je laatste etappe voor Santiago!!!
    Groet H&T

  • 20 Juni 2012 - 18:34

    Marjan Van Asselt:

    Hallo Johan,
    Wat fantastisch! En wat leuk om een beetje mee te genieten van je avontuur door je mooie reisverslagen. Ik wens je een hele goede laatste etappe naar Santiago!
    Groetjes uit Groningen van Marjan

  • 20 Juni 2012 - 20:03

    Miranda:

    Hallo Johan,

    Succes met de laatste loodjes.
    Je bent een kanjer. Heb genoten van al je verslagen.
    Spreek je binnenkort.

  • 20 Juni 2012 - 21:24

    Jeanne:

    Nou Joost, door jou, en voor jou zette ik elke dag de p.c aan.
    Het zal vreemd zijn zonder je belevenissen. nog even, en dan Tot ziens!! J.

  • 20 Juni 2012 - 21:34

    Anita:

    Veel succes met je laatste etappe tot Santiago. Richt je aandacht maar op het einddoel, dan voel je je teen vast niet meer. Liefs,

    anita

  • 21 Juni 2012 - 06:54

    Frea:

    Hoi pap, nog even doorzetten! Nu is je einddoel bijna in zicht... Hoewel, jij zegt altijd: het gaat niet om het doel, maar om de reis er naartoe. Dat is dus wel gebleken! Hoop mooie dingen meegemaakt en interessante mensen tegengekomen... Dat houd je nog lang in je gedachten vast. Doe ze de groeten in Santiago! ;-)

    Liefs Frea

  • 21 Juni 2012 - 07:51

    Barbera:

    Wat een belevenissen en ervaringen, een hele verrijking voor jou en wat leuk dat je dit met ons gedeeld hebt! Nog even en dan verschijn je weer op het Waterlandplein.......ben je nog dezelfde Johan of???.......ben heel benieuwd!!Nu nog even de laatste stappen naar het einddoel, wat zal de aankomst "kicken" zijn, geniet en veel plezier! Tot gauw! X

  • 21 Juni 2012 - 08:48

    Marga :

    Lieve Johan,

    Vandaag aankomst in Santiago; ongelofelijk!Al die mensen en al die indrukken; daar lig je wel eens wakker van inderdaad 's nachts.
    Geniet ervan vandaag en tot gauw.

    Liefs Marga

  • 21 Juni 2012 - 08:48

    Marja:

    Goh zeg, wat een belevenis. Wij zijn net 2 weken naar Zuid-Frankrijk geweest en dat was 1500 km met ons campertje, 80 km per uur. Maar lopend....? Jeetje, complimenten hoor! Veel plezier met de afronding en tot gauw weer! Liefs, Marja

  • 21 Juni 2012 - 10:18

    Petra:

    Nu ik dit mail, zal je waarschijnlijk je einddoel hebben bereikt. Wat een prachtige reis, en wat mooi dat wij het een beetje mee mochten beleven!
    Succes hierna met je "tripje" naar Finistere en tot gauw in het Purmerendse! Ik hoop dat we je nog herkennen... ;-)...
    Knuffel Petra

  • 21 Juni 2012 - 10:20

    Jos:

    Wat moet ik nog schrijven Johan. Ik wist dat je het zou halen als was het op je knieen.
    Mijn complimenten!

  • 21 Juni 2012 - 12:27

    Marianne G:

    Wat een timing om op de zomer Solstice precies aan te komen in Santiago de Compostella! Dat geeft het bereiken van je doel extra glans. Geniet maar van dit hoogtepunt van je reis. Daarna is het - min of meer - uitlopen... Groetjes, en tot snel!

  • 21 Juni 2012 - 13:27

    Annemieke De Boer:

    Johan je bent fantastisch man, ik doe het je niet na, hierna nog maar een luttige 80 km (als ik jouw was nam ik de auto, misschien wel met de dasia Duster haha)
    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 81650

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: