Van Franeker naar Dokkum door het gure Noorden - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Van Franeker naar Dokkum door het gure Noorden - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Van Franeker naar Dokkum door het gure Noorden

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

23 April 2018 | Nederland, Harlingen

Franeker een mooie stad? Nou ja, dat valt tegen, als je net eerst in Harlingen was. Maar toch was het verblijf daar prima hoor. Een historische stad met een rijk verleden. Er was 200 jaar lang zelfs een universiteit gevestigd en het Planetarium van Else Elsinga is werkelijk weergaloos en toen stond er op straat nog een bleusbandje te spelen, dus het werd nog best leuk. De volgende dag ging de tocht naar Alde Leide, een mooi klein plaatsje tussen Franeker en Dokkum. De B&B daar was erg leuk en ik mocht weer een keer in de bedstee slapen, dat is wel lang geleden. Mijn neef, die ik vele jaren niet echt gesproken had, woont daar en ik had een ontmoeting geregeld. Het was boven verwachting een heel leuke ontmoeting en je merkt dan toch dat we elkaar goed kennen en dezelfde background hebben.
Er werd gewaarschuwd dat het weer zou gaan omslaan, dus op maandag was het 12 graden kouder toen ik op pad ging richting Dokkum. Dokkum heeft niet voor niets de naam van het koude, hoge Noorden, een gure wind onderstreepte die stelling. Gelukkig was het droog, want de tocht ging heel veel over paden die door weilanden en akkers liepen. Erg hobbelig terrein, dus goed op de enkels letten. Heel veel lange wegen, prachtige boerderijen, en af en toe een buurtschap van 10 huizen met een kerkje op een terp. De terpen komen uit de tijd dat de waddendijk nog niet was aangelegd en het gebied liep regelmatig onder water. Erg mooi gebied hoor, mijn boerenhart ging weer wat harder kloppen. Prachtig land, op zware klei en prachtige gebouwen en volgerns mij wonen hier de boeren waar Nederland op draait. Genoten!!
Onderweg heb ik enkele kerkjes op zo’n terp bezocht en bij het laatste kerkje werd ik aangesproken door een plaatselijke vrijwilliger die het gras aan het maaien was. Hij zag mijn tas, zette de grasmaaier uit en begon met zijn verrhaal over Santiago de Compostela waar hij in 2009 vanuit Friesland naartoe gelopen is. Hij was erg enthousiast en was zelfs een beetje bereid naar mijn ervaring te luisteren. Het werd een langdurig gesprek en tot slot bood hij mij aan het kerkje van binnen te bekijken. Ik zei dat ik een katholieke achtergrond heb, toen zei hij, ja dit was vroeger jullie kerkje hoor, de beeldenstorm heeft daar een streep door gezet. Enfin ik ging weer op stap voor mijn laatste 8,5 km naar Dokkum, langs de Dokkummer Ee, een historische plek natuurlijk ivm de grote Elfstedentocht. Nadat ik 5 km gelopen had over het fietspad, was het pad hermetisch afgesloten met hekken en prikkeldraad. Ik dacht dat ik gek wordt, maar ik dacht, ik ga niet terug hoor. Als een kwajongen ben ik onder het hek doorgekropen en heb mijn rugtas erover heen gegooid... oef dat was op het nippertje gered. Dokkum was opeens binnen handbereik, maar door het kletsen onderweg was ik ruim een uur later dan gepland dus 10 km omlopen, no way... In Dokkum heb ik een slaapplekje gevonden in een soort hotel, waar je goedkoop terecht kunt. Nog snel even naar het Toerist info bureau voor mijn Stempel en een plattegrond van de stad. Mooi rondje gemaakt en het is echt de moeite waard, leuk stadje. Wel een beetje sneaky hoor, want in 794 hebben ze Bonifatius vermoord en nu maken ze er een toeristische trekpleister van. Alles gaat over Bonifatius, beelden, wijn, souveniers etc. Eerst kill je iemand en daarna is het de held die jouw Dokkum moet helpen met overleven. Toen ik mijn rondje liep, hoorde ik plotseling ... meneer de Jong roepen .... was het die meneer waar ik ‘s middags een gesprek mee had gehad, leuk hoor, ik was even zijn held ha ha.
Morgen gaat de reis weer verder, dag 5, richting Oentjkerk..... spannend wat deze dag weer gaat brengen.

  • 23 April 2018 - 22:17

    Annemieke:

    hahaha, de held van Dokkum: J. de Jong, wat grappig, maar je hebt het weer volbracht, doe je toch weer goed, en gezellig met je neef gehad, leuk hoor.
    ik hoop dat je het een beetje droog houd, veel wandel plezier groetjes

  • 24 April 2018 - 10:22

    Jos:

    Hallo Johan,
    Leuke verhalen weer! Zo werkt het als je aan het wandelen bent je krijgt gelijk weer aanspraak en verhalen. Grappig dat mensen altijd over zichzelf beginnen, we barsten van de communicatiemiddelen maar kunnen niet meer met elkaar praten! Gelukkig niet te heet om te wandelen, geniet van het Friese landschap en ik volg je verhalen.
    Groetjes ook van Letty!

  • 24 April 2018 - 11:03

    Yvette :

    Hallo Johan,

    Ja, wat is dat planetarium geweldig, maar arm gezin van Elsinga, die daar toch ook gewoon moest wonen en leven! Veel plezier verder nog in dat mooie Friesland.

  • 24 April 2018 - 11:05

    Nico Blokdijk:

    Leuk Johan om je aventuren te lezen, heel veel chi neng toegewenst in je reis

  • 24 April 2018 - 13:05

    Gerard Masselink:

    Hoi Johannes,

    Ja, wie veel reist kan veel verhalen!.
    Wat de bedstee betreft, daar is een leuk liedje van gezongen door Peter Koelewijk, enigszins ingekort:

    Kom uit de bedstee mijn liefste
    Weet je niet je bent al veel te laat
    Het hele dorp is al komen kijken
    Naar de bruidegom die in zijn hemdje staat

    Kom uit de bedstee mijn liefste
    't is vandaag toch onze huwelijksdag
    De koster luidt al uren de klokken
    Hij zweet zich rot en de kippen zijn van slag

    De kerk zit al een tijdje vol familie
    De organist die speelt zijn vingers blauw
    De kachel van de kerk is ook bezweken
    En ieder zit te barsten van de kou

    De misdienaartjes worden zo ballorig
    Ik zag er eentje met een pijl en boog
    Ze speelden indiaantje op de kansel
    En je moeder kreeg een pijltje in haar oog

    De koster zei heel hijgend onder 't luiden
    Waar blijft ze nou zo gaat toch alles mis
    De zaak moet rond zijn over tien minuten
    Want buiten wacht weer een begrafenis

    Succes op je verdere tocht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 81580

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: