Van Millingen a/d ?? naar heuvels van Groesbeek - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Van Millingen a/d ?? naar heuvels van Groesbeek - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Van Millingen a/d ?? naar heuvels van Groesbeek

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 Augustus 2019 | Nederland, Groesbeek

Reactie van Kitty; ja prachtige plek zeg dat Slangenburg, Ik weet dat jij er vaker bent geweest. Mooi tot rust komen. Mijn dochter gaat er ook wel heen om stukken te schrijven. Ik ben ook nog in de Abdij geweest, ook erg bijzonder. Ik waande me al weer bijna op mijn kloosterloop. Leuk dat je meeleest!! Groetjes

Afgelopen nacht in het heerlijkste bed geslapen sinds lange tijd. Het was of ik in een sprookjesfilm speelde en even de prins was. Geweldig lang geslapen ook nog een keer.

Een goede start voor een loopdag naar Groesbeek, ongeveer 20 km verder. Vandaag waren naast een start met prachtig weideland en een goed gesprek met twee mooie boeren over strontrijden, de echte heuvels zichtbaar en voelbaar.
Wat een mooie kerels zijn dat toch soms die boeren. Zij merken ook dat je elkaar in een paar woorden begrijpt en dat helpt bij een kort en leuk gesprek. Daarbna gaan ze weer gauw aan het werk, dat was bij ons thuis ook zo .. ‘aan den arbied op den akker’. Zei mijn moeder dan en zij gaf daarin zeker het goede voorbeeld, altijd aan de slag in de tuin, of koken of borduren ... die handen stonden nooit stil.

Heuvels dus, met als topper de Duivelsberg, een berg op de grens van Nederland en Duitsland. In het voorjaar was dat mijn eindpunt op de Limesroute, die vanaf Katwijk naar Berg en Dal loopt. Ik heb Nederland dus al van West naar Oost gelopen, nu loop ik van uiterst Noord naar uiterst Zuid. Mooi eigenlijk, dat ik in hetzelfde pannekoekenhuis even wat ben wezen nuttigen.
Na de Duivelsberg waren er nog enkele venijnige klimmetjes, en dat zullen ook nog wel niet de laatsten zijn.
Ik loop nu echt in het Land van Maas en Waal (Boudewijn de Groot). Het zal je niet verbazen dat in deze grensstreek bepaalde plaatsen en gronden, dan bij Pruizen, dan bij Gelre, dan weer bij een ander hoorden. Tegenwoordig zijn dat geen kwesties meer, maar hier is daar een hele geschiedenis mee geweest.
Deze streek stond bekend om de keuterboeren, kleine-, vaak arme boeren, die van hun schrale grond een inkomen moesten zien te krijgen. Karakteristiek lijkt dit gebied dan ook op delen van Drenthe, waar het houden van schapen vaak het belangrijkste middel van bestaan was.

Het was werkelijk een mooie tocht vandaag. Ik kwam steeds een echtpaar uit Best bij langs, die vandaag weer eens een etappe op het Pieterpad liepen. Heel aardige lui, echte Brabanders.
Zo liep ik Groesbeek binnen en stak ik de 7 heuvelenweg over, deze weg is onderdeel van dag 3 van de 4Daagse, dus inmiddels bekend bij mij. In Groesbeek was ik al snel bij mijn slaapadres, maar ik kon nog niet terecht, dus mijn tas neergezet en maar even bij de kinderboerderij gaan zitten. Toen kreeg ik bericht van mijn buurvrouw, dat de boot ‘ gestript’ was door de wind. Zeil eraf, boot vol water en de motor was verdwenen, maar die was gelukkig in reparatie. .. Een goede buur is beter dan een verre vriend ... dacht ik zo. Ze hebben het zeil gered en de boot leeggehoost. Situatie voorlopig gered.
Toen ik daar zat kwam een oma met 2 kleinkinderen daar de beesten voeren en ik raakte aan de praat. Tjsa zei ze, ik zie die kinderen heel weinig, want mijn zoon woont met een Engelese vrouw in Frankrijk. De kinderen komen ‘s zomers 2 weken bij mij en ik zou ze graag meer willen zien. Maar zei ze, een voordeel is, dat de kinderen Nederlands, Engels en Frans spreken, daar hebben ze dan weer een voorsprong mee. Ik zei, geniet maar goed van de kids, nu zijn ze lekker bij oma. Ze glimlachte!

Terug bij mijn slaapadres blijkt dat er nog 5 andere gasten bij zijn gekomen. Een moeder met 3 kinderen en een meneer. Volgens mij leent dit huis zich niet zo erg voor zoveel mensen, nou ja we zullen zien.
Morgen een korte loop naar Gennep, mogelijk betekent dat, dat er veel heuvels te overwinnen zijn. Morgen hoor je het.

Groeten, Johannes

  • 22 Augustus 2019 - 09:24

    Jan En Fien:

    Al wordt het wel erg warm en jij gaat meer naar het Zuiden ,dus warmer. Ik schrok toen in gister Paula spark die vertelde van je boot. I(k had wel gezien dat het zeil er af was en de boot anders om lag, maar dacht de kinderen hebben er mee gevaren en het er af gehaald en de motor in de schuur gedaan.
    Wat een opluchting dat hij niet gestolen is waar we gister bang voor waren. Ik ging je plant water geven en zag dat je toch de krant krijg, heb ze niet meegenomen. Veel plezier vandaag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 81609

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: