Velp - Ravenstein - Wijchen - Reisverslag uit Wijchen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Velp - Ravenstein - Wijchen - Reisverslag uit Wijchen, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Velp - Ravenstein - Wijchen

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

08 September 2020 | Nederland, Wijchen

Met enige weemoed en na een prettig ontbijt, het klooster weer verlaten. Vandaag is Wijchen mijn eindpunt, waar ik een slaapplaats heb ergens op nr 8331. Dat zal wel even zoeken worden. Nog even over het klooster; het zou het oudste klooster van de Kapucijnen zijn geweest. Deze Kapucijnen was een orde die geïnspireerd zijn door het gedachtegoed van Fransiscus.
Enfin, ik was al ruim over de helft en liep door het gebied De Keent, een plek waar ook in de oorlog een vliegveld van de geallieerden was. Het gebied is omringd door water en moerasgebied, dat gaf een veilig gevoel denk ik. Onderweg loop ik over dijken en ook nog een stuk langs de Maas. deze route leidt ook door naar Ravenstein, een stadje dat via een omweg moet worden bewandeld. Omdat ik weet dat zanger Alex Roeka daar vandaan komt, besluit ik wel deze omweg te maken. Onderweg kom ik in gesprek met wat bewoners en vraag of ze Alex Roeka kennen. Nou ja, dat was gelijk raak. Leuke verhalen en ik kreeg een DVD mee over Ravenstein. Als ik Alex Roeka nog eens zag, moest ik die maar aan hem geven, grappig toch. Bij het groepje was ook een fanatiek Santiago wandelaar, die dit jaar wegens Corona moest overslaan. Dat speet hem wel. Verderop even gepauzeerd bij een theehuis waar je gelukkig ook koffie en taart kon krijgen. Een leuke jonge ondernemer die in het huis van haar ouders die in het buitenland wonen, een Thee & Taart huis is begonnen. Ook weer prachtige plek en mooie verhalen over studie, wandeling naar Santiago die tot deze gewijzigde levenskeuze heeft geleid. Telkens ontmoet je ze weer de Santiago lopers en het zijn steeds weer indrukwekkende verhalen.
Goed, ik moet weer verder al ben ik wel erg vroeg, want ik kan pas na 17.00 uur terecht. Onderweg word ik weer aangesproken door een vrouw die reageert op mijn Walk of Wisdom en vertelt dat ze naar Santiago wil lopen. Ik beveel haar nog even mijn boekje aan en probeer het gesprek te rekken omdat ik toch veel te vroeg ben. Maar goed zij moet ook verder en ik ga op pad en na enig zoekwerk kom ik rond 16.00 uur aan bij het adres. Ik besluit mevrouw te bellen en vraag wat er mogelijk is. Ik kan om 16.30 terecht, dus dat is fijn. Bij het ontvangst een gesprekje en een drankje en ondertussen komt ook meneer thuis. Op de bovenste verdieping heb ik weer een ruimte voor mijzelf alleen moet ik de douche en toilet delen. Ik besluit wat restanten van eten uit mijn tas te gebruiken voor het avondmaal en een beetje sober leven kan ook geen kwaad toch?