Afferden, op weg naar De Waal - Reisverslag uit Oost-Graftdijk, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu Afferden, op weg naar De Waal - Reisverslag uit Oost-Graftdijk, Nederland van Johan Jong - WaarBenJij.nu

Afferden, op weg naar De Waal

Door: Johannes de Jong

Blijf op de hoogte en volg Johan

09 September 2020 | Nederland, Oost-Graftdijk

Van Wijchen en Leur zet ik koers naar Bergharen. Onderweg een kleine verdwaalpartij, omdat ik even de bordjes kwijt was. Het is een prachtig gebied met mooie weilanden tussen de bossen en de dikbillen lopen langs het pad. In Hernen staat nog een oud kasteel waar tot voor kort nog een adellijke familie heeft gewoond. Meneer Bredius, theoloog en boer, bleek een teruggetrokken spiritueel en weldoener te zijn en heeft daardoor veel voor de gemeenschap betekent. Zijn Bredius stichting richt zich op het Byzantijns Christendom.
Onderweg naar Bergharen staat nog een 'heilige boomke', waar men ook middels lapjes genezing probeerde te ontvangen. Het is erg rustig onderweg en alles wat horeca zou moeten zijn is gesloten, zelfs de plaatselijke supermarkt. Een kleurrijke vrouwelijke postbode vertelt dat in Bergharen eigenlijk niet veel te doen is. Ik loop weer verder en dan opeens zie ik pelgrim Frans bij mensen op het terras zitten. Hij had zichzelf min of meer uitgenodigd voor een kopje koffie en ik werd uitgenodigd ook aan te schuiven. Ha ha, leve de Brabantse gastvrijheid.
Samen met Frans vervolgde ik mijn weg. Ik was niet direct heel close met hem (had hem in het klooster al ontmoet) maar goed al lopende raak je aan de praat en toen bleek o.a. dat we komende nacht bij dezelfde mensen een slaapplek hadden (wel beide een eigen kamer). Ook vandaag was ik weer aan de vroege kant, ik had onbewust de 3 laatste routes als kortste samengesteld. Een en ander heeft ook te maken met de beschikbare slaapplaatsen natuurlijk.
Om een uur of 3 kwamen we in Afferden aan en hadden trek, maar ook daar leek alles gesloten, maar toch ergens achter een café was een snackbar en daar hebben we even lekker gesmuld aan al die snacks. Even later kwam er nog een pelgrim binnen, Tineke uit Wormer.
Omdat we te vroeg waren heb ik gevraagd of de rugtas daar even mocht blijven staan, zodat we rond konden lopen over de dijk langs De Waal.
Heel prettig en tenslotte nog wat snack meegenomen als dinner, ha ha. Zo kom je de dag wel door natuurlijk. De familie waar we geslapen hebben was erg aardig want 's avonds werden we nog uitgenodigd voor een borrel en een praatje, ook leuk.

  • 05 Oktober 2020 - 16:33

    Hans:

    Dag Johan,
    Was weer erg leuk en interessant je verhalen te lezen. Op naar een volgende voettocht.

    hartelijke groet,
    Hans

  • 06 Oktober 2020 - 13:27

    Johannes De Jong:

    Hoi Hans, er is nog steeds een lijntje hè, leuk dat je het gelezen hebt! Het ga je goed man!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Welkom op mijn reispagina! In de maanden april, mei en juni loop ik vanaf halverwege Frankrijk naar Santiago de Compostela. Een reis van bijna 1600 km! Goed getraind en goedgeluimd vertrek ik op 20 april naar Frankrijk, om daar uitgerust met rugzak en slaapzak te beginnen aan deze bijzondere route. Een spirituele reis...

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 81661

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2019 - 01 Januari 2029

Boektitels en uitgaven boeken

05 September 2020 - 10 September 2020

Walk of Wisdom,

05 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Pieterpad 2019 - Pieterburen — Maastricht

21 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Umbrië - In de voetsporen van Benedictus

25 Juli 2018 - 04 Augustus 2018

Tour Mont Blanc

20 April 2018 - 30 April 2018

2018 Elfstedenwandeltocht

07 Juni 2016 - 29 Juli 2016

Kloosterloop Brabant - Limburg 2016

16 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Nijmeegse 4daagse

20 April 2012 - 30 Juni 2012

Santiago de Compostela

Landen bezocht: